FANDOM

Avengers
Avengers1
Reżyser Joss Whedon
Producent Kevin Feige
Scenariusz Joss Whedon
Fabuła Joss Whedon

Zak Penn

Na podstawie Komiksu Marvela: The Avengers

Stworzyli: Creators:

  • Stan Lee
  • Jack Kirby
W rolach głównych
Slogan Avengers: Zjednoczeni
Muzyka Alan Silvestri
Montaż
  • Paul Rubell
  • Jeffrey Ford
Studio Marvel Studios
Dystrybutor Walt Disney Studios

Motion Pictures

Premiera 11 maja 2012 roku (Polska oraz świat)
Czas trwania 2:24:00
Kraj produkcji Stany Zjednoczone
Język Angielski
Galeria Galeria
Avengers - amerykański film akcji science fiction w reżyserii Jossa Whedona oraz produkcji Kevina Feige'a. Film miał swoją premierę 11 maja 2012 roku. Jest oparty na drużynie Mścicieli, opublikowanej przez Marvel Comics.  Film wchodzi w skład pierwszej fazy Marvel Cinematic Universe.

Streszczenie

Nick Fury jest szefem międzynarodowej agencji S.H.I.E.L.D., która czuwa nad światowym bezpieczeństwem. W obliczu globalnego zagrożenia staje przed zadaniem stworzenia drużyny, która podoła najbardziej nieprawdopodobnym wyzwaniom. Do swojego zespołu rekrutuje ludzi z niezwykłymi zdolnościami. Znajdą się w nim słynne postaci z uniwersum Marvela - Iron Man, Hulk, Thor, Kapitan Ameryka, Sokole Oko i Czarna Wdowa. Porozumienie w drużynie złożonej z takich indywidualności nie będzie łatwe do osiągnięcia. Fury wie jednak, że tylko działając wspólnie mogą ocalić świat przed zniszczeniem.

—Oficjalny opis filmu

Fabuła

Nick Fury, dyrektor agencji znanej jako T.A.R.C.Z.A. przybył do Projektu P.E.G.A.S.U.S, odległego ośrodka badawczego, w czasie ewakuacji. Jego zastępcą była Maria Hill, wyjaśniła, że Tesseract był aktywny, wytwarzał własną energię i otworzył portal, z którego wyszedł Asgardzki książę Loki. Loki zabrał artefakt i wykorzystał Berło Chitauri, aby kontrolować umysły kilku agentów, w tym agenta Bartona oraz fizyka Erika Selviga.

W odpowiedzi na inicjatywę Fury aktywował Avengers. Agentka Romanoff rekrutowała Bruca Bunnera w Indiach, podczas gdy Phil Coulson odwiedził Tonyego Starka, natomiast Fury Steve'a Rogersa. Rogers wiedział co to Tesseract gdyż odegrał istotną rolę, podczas II wojny światowej.
Marvel-The-Avengers-Movie-loki

Loki w Niemczech

Romanoff, Coulson, Rogers i Banner spotkali się na Helicarrierze. Doktor Banner był eskortowany do laboratorium po krótkim spotkaniu z Nickem Furym; Banner prześledził promieniowanie gamma Tesseractu. W pewnej chwili, gdy szukali pobytu Tesseractu, znaleźli Lokiego, który był w Europie, a dokładnej w Niemczech (w mieście Stuttgart).

Iron Man, Kapitan Ameryka i Natasha polecieli do Stuttgardu, by ująć Lokiego, który z pomocą Bartona ukradł iryd potrzebny do ustabilizowania Tesseractu. Po bitwie z super bohaterami, Loki poddał się i został przewożony do Helicarriera w Quinjet'cie. W pewnej chwili przybył Thor i zabrał Lokiego. Po konfrontacji z Iron Manem i Kapitanem Ameryką, Thor towarzyszył im w podróży do Helicarriera.

Chris-Hemsworth-Robert-Downey-Jr.-and-Chris-Evans-in-The-Avengers-2012-Movie-Image

Walka Thora, Starka i Rogersa

  Loki był wprowadzony do celi pierwotnie przeznaczonej dla Hulka. Thor ujawniła Avengersom, że Loki sprzymierzył się z Chitauri, potężną pozaziemską zaawansowaną technologicznie rasą nieznaną, tak samo Ziemi, jak i Asgardowi. Stark kazał J.A.R.V.I.S.O.W.I. włamać się do bazy danych T.A.R.C.Z.Y., podczas gdy on pracował z Bannerem. Rogers nie był zachwycony postępowaniem Starka i mówił, aby wznowić pracę i zbadać fazę drugą, tajnego programu broni T.A.R.C.Z.Y. W tym czasie Romanoff porozmawiała z Lokim i dowiedziała się co planuje.

Wszystko wyszło na jaw, Avengersi byli podzieleni, Rogers dowiedział się, że T.A.R.C.Z.Y Tesseract był tylko po to potrzebny, żeby tworzyć lepiej rozwiniętą technologicznie broń. Fury przyznał, że wydarzenia w Nowym Meksyku z przed roku, uświadomiły ich o istnieniu ras pozaziemskich, które mogły zagrozić Ziemi, a broń stworzona z pomocą Tesseractu służyłaby do odstraszania. Podczas gdy Avengersi się kłócili, Barton i jego załoga przybyli uratować Lokiego, atakując Helicarrier oraz wyłączając silnik. Iron Man i Kapitan Ameryka próbowali uruchomić uszkodzoną turbinę, natomiast Banner zmienił się w Hulka, mimo próby uspokojenia go. Olbrzym walczył z Romanoff i prawie ją zabił, ale Thor uratował Natashę i sam zaczął walczyć z potworem.

Podczas walki z Bartonem, Natasha odkryła, że uderzenie w czaszkę uwalnia od kontroli umysłu. Loki uciekł z celi i za pomocą iluzji zamknął w niej Thora. Coulson w tej samej chwili wszedł z bronią zrobioną na wzór Destroyera, lecz Loki znów za pomocą iluzji, wbił zaostrzoną część berła w Coulsona, a następnie wyrzucił celę z Helicarriera. Fury stał twarzą w twarz z umierającym Coulsonem, który miał nadzieję, że jego śmierć mogła zmotywować Avengersów do współpracy. 
Scarlett-Johansson-Chris-Hemsworth-Chris-Evans-Jeremy-Renner-Iron-Man-and-The-Hulk-in-The-Avengers-2012-Movie-Image

Avengers

Stark i Rogers rozpracowali, że Loki będzie organizował inwazję w najwyższym punkcie Nowego Jorku, Stark Tower, a pokonanie Avengersów nie było wystarczające dla Lokiego; musiał ich pokonać w publicznym miejscu, tam gdzie będzie dużo ludzi, tak by potwierdzić, że stał się władcą Midgardu. Selvig zbudował i ustawił na wieży Starka maszynę z Tesseractem, tak jak przewidywali, a Loki otworzył portal i wezwał Chitauri. Avengersi bronili Nowy Jork, jednak Loki wysłał Lewiatany. Avengersom jakoś udało się powstrzymać inwazję, tak że nie opuszczała Manhattanu, podczas gdy Banner zmieniony w Hulka wbijał Lokiego w ziemię, a Czarna Wdowa poleciała do urządzenia, by je zamknąć. Selvig uwolniony spod kontroli Lokiego mówił, że wbudował bezpiecznik i zamknąć portal może tylko włócznia Lokiego. 

Tymczasem przełożeni Furyego próbowali zakończyć inwazję, poprzez wystrzelenie pocisku nuklearnego. Pomimo interwencji Furyego i Hill bomba została wystrzelona. Iron Man nakierował pocisk zamiast w Manhattan, w portal. Jego moc się wyczerpała i zaczął spadać.Hulk go uratował. Avengersi pojmali Lokiego, który dopiero się pozbierał i o własnych siłach próbował wstać. Kanały telewizyjne zaczęły rozgłaszać inwazję obcych na cały świat. Większość ludzi uważała, by ich nagrodzono, a reszta, by ich aresztowano. Thor zabrał Tesseract i Lokiego z powrotem do Asgardu, aby tam go osądzono. Fury zauważył, że Avengersi pójdą swoimi drogami do czasu, gdy świat znowu będzie zagrożony.

1126982

Stark przy planach Avengers Tower

W pierwszej scenie po napisach, Inny opowiadał swemu panu, że ludzie byli "krnąbrni, a więc nie nadają się na niewolników", byli obiecani i znów zaatakują Ziemię "igrać z nimi, to jak igrać ze śmiercią", Thanos odwrócił się i uśmiechnął.

W drugiej scenie Avengersi zgromadzili się w restauracji i jedli kebaby.

Obsada

Ciekawostki

role:

  • Początkowo w roli Bruce'a Bannera miał wystąpić Edward Norton. Negocjacje pomiędzy aktorem a Marvel Studios nie zakończyły się jednak pomyślnie. Następnie mówiło się o zaangażowaniu Joaquina Phoenixa. Ostatecznie w postać wcielił się Mark Ruffalo.
  • Cobie Smulders wygrała starania o rolę agentki Marii Hill z Jessicą Lucas, Mary Elizabeth Winstead, Moreną Baccarin oraz Amandą Peet.
  • Jeremy Renner w ramach przygotowań do roli Hawkeye'a był szkolony przez olimpijskich łuczników.
  • W scenie ataku na Nowy Jork udział wzięła wynajęta przez twórców filmu 25-osobowa grupa policjantów z 391. batalionu sił policji Ohio.
  • Na wczesnym etapie projektu Jon Favreau był brany pod uwagę do wyreżyserowania filmu, ale propozycję odrzucił i ograniczył się do funkcji producenta wykonawczego. Rozważano także kandydaturę Joe Carnahana.

błędy w filmie:

  • Podczas ataku na Nowy Jork w początkowej części filmu można dostrzec kabel przypięty do jednego z eksplodujących samochodów.
  • Podczas sceny w Stuttgarcie można dostrzec zielone samochody policyjne. Jednak w tamtej części Niemiec mają one niebieski lakier.
  • Sceny w Stuttgarcie zostały nakręcone w Stanach Zjednoczonych. W Stuttgarcie nie ma drapaczy chmur, które dostrzec można w filmie, a poruszające się ulicami samochody marki Mercedes to modele wprowadzone na rynek amerykański.
  • Gdy Bruce Banner (Mark Ruffalo) spotyka Natashę Romanoff (Scarlett Johansson) po raz pierwszy, w jednym z ujęć odbicie kobiety w lustrze nie porusza ustami, gdy ona mówi.
  • W scenie, w której Iron Man lata nad ulicami miasta, w kilku ujęciach dostrzec można zarysowania na jego czole. Jednak gdy zaraz potem Thor zdziera jego maskę, po rysach nie ma już śladu.
  • Kiedy Kapitan Ameryka podnosi worek treningowy z podłogi, widać, że jest on nowy. Jednak w krótkim ujęciu od spodu jest owinięty taśmą. W pozostałych scenach znów wygląda na nowy, tak jak na początku.
  • Agent Coulson umiera z otwartymi oczami. Kiedy Fury wstaje, Coulson ma oczy zamknięte.
  • W scenie w Stuttgarcie widzimy znak z napisem "zarezerwowany parking" zapisany jako "Reservierten Parken". W języku niemieckim poprawne tłumaczenie brzmi "Reservierter Parkplatz".
  • Kiedy Banner po raz pierwszy staje na mostku Helicarriera, zdejmuje kurtkę, po czym wsuwa ją pod pachę. Po zmianie ujęcia kurtka jest zawieszona na jego ramieniu.
  • Pod koniec jednej z bitew Kapitan Ameryka zostaje powalony przez tzw. "Blaster Bolta". Kiedy chwilę później Thor pomaga mu wstać, wyraźnie widoczne jest uszkodzenie stroju Kapitana. W późniejszych fragmentach filmu jego ubranie jest całe.
  • W scenie przybycia Lokiego na Ziemię, Nick Fury najpierw stoi obok Bartona, następnie obok kobiety, a po kilku ujęciach ponownie koło niego znajduje się Barton.
  • Samochód policyjny w Stuttgarcie to BMW serii 3. W Badenii-Wirtembergii policja posiada tylko samochody marki Mercedes Benz i Porsche.
  • W czasie pościgu samochodowego za Lokim, agentka Hill w pewnym momencie zaciąga hamulec ręczny. Chwilę później rusza, nie zwalniając hamulca.
  • Gdy podczas walki w Nowym Jorku Kapitan Ameryka, Sokole Oko i Czarna Wdowa spoglądają na Chitauri, w dwóch różnych ujęciach za bohaterami pojawiają się ci sami biegnący statyści.
  • Kiedy w początkowych scenach filmu Loki otrzymuje berło, wręczający je Inny ma pięć palców i "ludzką" dłoń. Z kolei w późniejszych fragmentach Inny wraz z resztą Chitauri posiada sześć palców i "kosmiczną" skórę na dłoni.
  • Gdy podczas sceny projekcji Loki rozmawia z Innym, w pewnym momencie Inny wypowiada kwestię "The Chitauri grow restless". Jego usta się wówczas nie poruszają.
  • Gdy samolot, w którym znajduje się Kapitan Ameryka i agent Coulson podchodzi do lądowania na Hellicarrierze, końcówki jego skrzydeł przechodzą w pozycję skierowaną ku dołowi. Kiedy w kolejnym ujęciu bohaterowie wysiadają z maszyny, końcówki jej skrzydeł znajdują się w pozycji poziomej.
  • W scenie pierwszej przemiany na jednym z ujęć Banner ma założony zegarek. Gdy w następnym ujęciu jego skóra zmienia kolor na zielony, na nadgarstku brakuje zegarka.
  • Kiedy Stark rozmawia ze Steve'm Rogersem o domniemanym pobycie Lokiego, pod jego koszulką ciągle świeci się zamontowane na klatce piersiowej urządzenie, podtrzymujące jego życie. Z kolei w późniejszej scenie słownej konfrontacji Tony'ego z Lokim na szczycie Stark Towers, urządzenie pod koszulką się nie świeci.
  • Gdy w swojej pierwszej scenie Kapitan Ameryka rozmawia z Nickiem Fury, zdejmuje taśmę ze swojej prawej dłoni. Po zmianie ujęcia to lewa dłoń jest odwijania od taśmy, a w kolejnym ujęciu ponownie ściąga taśmę z prawej dłoni.
  • Po tym jak Iron Man niszczy od wewnątrz olbrzymi statek Chitauri, upada na ziemię i zatrzymuje się na taksówce. Kiedy w kolejnym ujęciu wstaje, pojazdu nie ma w okolicy.
  • Podczas pościgu w tunelu znajdujący się na tyle samochodu Loki (Tom Hiddleston) raz kuca, a raz stoi - w zależności od ujęcia. Sytuacja powtarza się kilkukrotnie.
  • Przez cały czas trwania filmu ciągle zmienia się wygląd berła Lokiego (Tom Hiddleston).
  • W kostiumie Iron Mana występują różnice między jego syntezatorem mowy, a tym co widać na ekranie. Na przykład według informacji głosowej, Tony Stark (Robert Downey Jr.) miał zyskać 400% mocy, a w stroju widzi wartość o 75% wyższą.

miejsce kręcenia:

  • Zdjęcia do filmu kręcono w Los Angeles, Manhattan Beach (Kalifornia, USA), Cincinnati, Cleveland, ośrodku NASA Glenn Center w North Olmsted, Parmie, Sandusky, Wilmington, wojskowej bazie sił powietrznych USA w Fairborn (Ohio, USA), w Albuquerque (Nowy Meksyk, USA) oraz w Nowym Jorku i na Long Island (Nowy Jork, USA).
  • Sceny kręcone w stanie Ohio w USA miały być początkowo kręcone na terenach stanu Michigan, jednak twórcy zdecydowali się przenieść produkcję z uwagi na korzyści podatkowe.

pozostałe:

  • Zdjęcia kręcono od 25 kwietnia do września 2011 roku.
  • Jest to pierwszy film dystrybuowany przez wytwórnię Disneya po zakupie wydawnictwa Marvel.
  • Z uwagi na prawa autorskie niektóre postacie nie mogły, mimo zamierzeń twórców, być brane pod uwagę (np. Magneto, Doctor Doom czy Green Goblin). Chociaż wszystkie postacie z uniwersum "X-Men", "Fantastic Four" i "Spider Man" należą do nabytego przez studio Disney wydawnictwa Marvel, licencje na pewne postacie zostały na pewien czas udzielone na wyłączność innym wytwórniom (Sony i Fox).
  • Niedługo po rozpoczęciu zdjęć do filmu skradziona została kopia scenariusza należąca do Samuela L. Jacksona. Wkrótce potem kilka jej stron pojawiło się w internecie, a cały scenariusz został wystawiony na sprzedaż. Do wycieku całości ostatecznie nie doszło, a scenarzyści zmienili te sceny, które zostały upublicznione w internecie.
  • W komiksach, na podstawie których powstał film, Nick Fury i organizacja S.H.I.E.L.D. nie byli odpowiedzialni za stworzenie zespołu "Avengers". Istotną różnicą było również sprzeczne z oryginałem ukazanie w filmie Kapitana Ameryki jako jednego z założycieli grupy.
  • Po nakręceniu materiał filmowy trwał ponad trzy godziny, zanim poddano go cięciom montażowym. Według reżysera Josha Whedona duża część scen koncentrowała się wokół postaci Kapitana Ameryki, który próbuje przystosować się do współczesnego świata. Niektóre fragmenty pojawiły się w formie dodatków na Blu-Rayu.
  • W dodatkowej scenie, którą można zobaczyć po napisach końcowych, Chris Evans musiał nosić specjalną charakteryzację na twarzy z powodu zarostu zapuszczonego na potrzeby filmu "Snowpiercer: Arka przyszłości". Dlatego też aktor przez cały czas trwania ujęcia siedzi podparty, podtrzymując tym samym protezę imitującą podbródek, a jego bohater jako jedyny z Avengersów nie je żadnego posiłku.
  • Początkowo Joss Whedon umieścił w scenariuszu dodatkową dwójkę superbohaterów Marvela: Ant-Mana oraz Wasp. W późniejszym okresie wykreślił je z powodu i tak sporej liczby postaci w fabule. Wasp została zastąpiona Czarną Wdową, która wystąpiła już wcześniej w "Iron Manie 2".
  • Ciało Hulka zostało wygenerowane na podstawie sylwetki kulturysty i striptizera Steve'a Romma. Twarz superbohatera powstała w oparciu o wygląd Marka Ruffalo.
  • Tony Stark w jednej ze scen ma na sobie koszulkę brytyjskiego zespołu Black Sabbath, który napisał piosenkę pt. Iron Man. Piosenka ta nie jest jednak o bohaterze Marvela.
  • W scenie po napisach pojawia się Thanos.

Zwiastuny i usunięte sceny

Marvel's The Avengers- Trailer (OFFICIAL)-002:05

Marvel's The Avengers- Trailer (OFFICIAL)-0

Marvel's The Avengers Trailer 2 (OFFICIAL)-002:30

Marvel's The Avengers Trailer 2 (OFFICIAL)-0

Avengers - zwiastun PL-002:23

Avengers - zwiastun PL-0

Avengers - polski zwiastun-002:30

Avengers - polski zwiastun-0

The Avengers - Zwiastun PL (Official Trailer) - Full HD - 108002:23

The Avengers - Zwiastun PL (Official Trailer) - Full HD - 1080

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Alternate Maria Hill opening"02:23

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Alternate Maria Hill opening"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Captain America Meet Waitress"03:42

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Captain America Meet Waitress"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Bruce Banner"01:08

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Bruce Banner"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Thor Attacks The Tesseract"00:25

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Thor Attacks The Tesseract"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "The Other Tells Loki To Lead"01:23

The Avengers (2012) Deleted Scenes "The Other Tells Loki To Lead"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Captain America Saves Family"01:10

The Avengers (2012) Deleted Scenes "Captain America Saves Family"

The Avengers (2012) Deleted Scenes "The Cop & The Waitress"04:28

The Avengers (2012) Deleted Scenes "The Cop & The Waitress"

Inne Wiki

Losowa wiki