Fandom

Thor Wiki

Balder (mitologia)

288stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Balder
Balder.jpg
Pseudonimy Baldur, Baldr
Płeć Mężczyzna
Status Nie żyje
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Miejsce urodzenia Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Długowieczność
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
  • Wyczuwanie niebezpieczeństwa
  • Fotokineza
  • Nic nie może go zranić oprócz jemioły
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria

Balder (Baldur, Baldr) - postać z mitologii nordyckiej. Był Azem oraz pełnił funkcję boga piękna i pokoju. Małżonek bogini Nanny, ojciec Forsetiego. W Asgardzie miał własny dwór zwany Breidabilk.

Opis

Wygląd

Balder był niezwykle przystojnym bogiem. Jego uroda była tak wspaniała, że każda bogini czy gigantka pragnęła mieć go za męża. Był powodem do dumy swoich rodziców, a także ulubieńcem całego Asgardu.

Osobowość

Boga cechowała mądrość oraz zdrowy rozsądek. Szerzył dobro i pokój, dlatego też szybko stał się jednym z najbardziej uwielbianych bogów. Posiadał cechy godne przyszłego króla, może nawet był bardziej przygotowany do tej funkcji niż Thor.

Rodzina

Balder przyszedł na świat jako syn Odyna i Frigg oraz brat Thora, Hodura, Bragiego, Hermoda i Widara. To jego najbardziej kochała matka.

Historia

Mitologia

Jego popularność i wrodzona dobroć sprawiły, że ściągnął na siebie gniew Lokiego. Baldura nękały koszmary, znak zbliżającej się śmierci, co bardzo niepokoiło bogów. Pomimo przeszkód Odyn i Frigg poznali przeznaczenie syna i postanowili zapobiec jego śmierci. Niestety, nie udało się go uchronić przed wściekłością Lokiego i mężczyzna zginął, zgodnie z przepowiednią.

Mit o śmierci Baldra

Balder marzył o tym, aby znaleźć się w śmiertelnym niebezpieczeństwie, co bardzo martwiło Asów. Jego matka Frigg wymyśliła plan, aby go chronić. Zaprzysięgła wszystkich: od ognia, wody, zwierząt, ptaków, węży, roślin, kamieni, drzew, ziemi, metali, chorób i trucizny, że nie zrobią mu krzywdy.

Asowie zabawiali się, rzucając w Baldera różnymi przedmiotami, które nie robiły mu żadnej krzywdy. Kiedy ujrzał to Loki, zmienił się w kobietę i udał się w odwiedziny do Frigg. Powiedział jej, że Asowie strzelają w Baldera, nie raniąc go. Ta odrzekła - Żadna broń ani drewno nie skrzywdzą Baldera, przysięgły mi to.

-Czy każda rzecz przysięgła ci, że nie zrani Baldera? - zapytał Loki. Frigg odpowiedziała, że tylko jedna roślina, jemioła, była zbyt młoda, by złożyć przysięgę. Loki odnalazł jemiołę. Udał się z nią do ślepego boga Hoda, który stał z boku i zapytał go, czemu nie strzela do Baldera.

-Nie widzę go - odpowiedział Hod - a poza tym nie mam broni.

-Pomogę ci uhonorować Baldera - odrzekł Loki. - Pokażę ci, gdzie stoi. Wtedy uderzysz go tym patykiem.

Hod chwycił jemiołę i rzucił nią w kierunku, który wskazał Loki. Patyk przebił Baldera i chłopak padł martwy. Kiedy zobaczyli to Asowie, zaniemówili z rozpaczy. Wreszcie przemówiła Frigg. Zapytała, kto z bogów pojedzie do Helheimu, do podziemi, aby odszukać Baldera i zaoferować okup strażniczce Hel, aby pozwoliła mu wrócić do Asgardu. Zgłosił się Hermod, brat Baldera. Przyprowadzono konia Odyna, Sleipnira i Hermod pogalopował w nieznane.

Po dziewięciu dniach dotarł do wrót Hel, gdzie ujrzał Baldera, siedzącego na honorowym miejscu. Hermod błagał Hel, aby pozwoliła Balderowi powrócić do domu, do Asgardu, opisując wielką rozpacz Asów. Hel odpowiedziała, że musi najpierw sprawdzić siłę uczucia wobec Baldera, zanim go wypuści.

- Jeśli cały świat zapłacze za Balderem, wtedy go uwolnię, ale jeśli jakakolwiek rzecz odmówi, zatrzymam go u siebie.

Asowie rozesłali wieść po całym świecie z prośbą o opłakiwanie Baldera, zawodzili wszyscy i wszystko - ludzie i zwierzęta, ziemia, kamienie, drzewa i metale.

W drodze powrotnej posłańcy natknęli się na olbrzymkę o imieniu Thokk. Poprosili ją, aby zapłakała nad Balderem, ale ta odmowila, powiadając: - Thokk wyleje nad Balderem suche łzy. Niech Hel zatrzyma to, co otrzymało. Zatem Baldera nie wypuszczono. Jak się powszechnie uważa, to Loki przebrał się za Thokk.

Ragnarök

Balder, mimo, iż przebywa w królestwie Hel, nie weźmie udziału w ostatecznej bitwie. Wielu uważało, że gdy świat odrodzi się ponownie, stanie on na czele bogów jako nowy władca Dziewięciu Światów, a jego panowanie przepełnione będzie latami dobrobytu, miłości i pokoju.

Ciekawostki

  • Podobnie, jak Nordowie oczekiwali ponownego powrotu Baldera, tak samo chrześcijanie oczekują przybycia Jezusa. Podobieństwo tych dwóch religii prawdopodobnie przybliżyło proces chrystianizacji wśród ludów skandynawskich, a tym samym - doprowadziło do odrzucenia starych, wojowniczych bogów.

Inne Wiki

Losowa wiki