Fandom

Thor Wiki

Bifrost

286stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Bifrost
THORWHISKYTREEVFX12.jpg
Galeria Galeria

Bifrost - w mitologi nordyckiej tęczowy most, łączący bezpośrednio Asgard i Midgard. Bogowie podróżowali nim także, aby odbyć naradę w korzeniach Drzewa Świata. Jego strażnikiem był Heimdall - jeden z Azów.

Opis

Wygląd

Ludy skandynawskie wyobrażały sobie most jako tęczę lub konstrukcję mieniącą się wieloma barwami. Był niezwykle piękny, lecz wbrew pozorom był masywny i nie zagrażało mu runięcie czy pęknięcie.

W filmach Bifrost to bardzo długi most zakończony obserwatorium, w którym urzęduje Heimdall. Rozpoczyna się w centrum Asgardu i przechodzi przez bramę wjazdową do miasta. Jest szeroki i wygląda, jakby był ze szkła lub lodu, w którym odbijają się różne kolory. Jego moc jest tak ogromna, że otwarty mógłby rozerwać planetę.

Historia

Mitologia

Bifrost nie jest wspominany w mitach ani w pieśniach czy sagach. Wiadomo, że podczas Ragnaröku runie pod naporem przekraczających go potworów i gigantów.
Bifrost1.JPG

Asgard w mitologi

Thor

Bifrost został użyty, by przenieść liczne wojska Asgardzkie na Ziemię, gdzie miały zmierzyć się z siłami Laufey'a. Później użyto go ponownie w celu dostania się do Jotunheim i odebrania szkatuły Olbrzymom. Po ciężkiej wojnie Einherjar wraz z Odynem powrócili do domu.

Thor oraz jego towarzysze próbowali dostać się do Jotunheim, by wyjaśnić incydent na koronacji. Udało im się przekonać Heimdalla, aby ich puścił. Jednak zaalarmowany Odyn szybko wyruszył, by powstrzymać syna, jednak zjawił się za późno. Laufey wypowiedział wojnę Asgardowi, a wściekły Wszechojciec użył mostu, by wygnać Thora na Ziemię.

Po przejęciu władzy, Loki podróżował mostem do Jotunheimu, by zawrzeć zdradziecki pakt z Laufey'em. Używał wtedy tak silnej magii, że Heimdall nie słyszał go i nie widział.

Sif oraz Trzech wojowników zdecydowali się złamać śluby wierności i odnaleźć boga grzmotów. Heimdall pomagał im, lecz Loki odebrał mu tytuł Strażnika Bram i zamroził go, przygotowując drogę dla Laufey'a.

W tym samym czasie Thor walczył z Niszczycielem i wygrał. Chciał powrócić do Asgardu i powstrzymać brata, lecz Heimdall nie odpowiadał. Słysząc ciągłe wołanie przyjaciół, wojownik oswobodził się i przeniósł ich do Asgardu.

Loki kierował energię mostu na Jotunheim i za pomocą Szkatuły wiecznej zimy zamroził go, uniemożliwiając jego zamknięcie. Moc Bifrostu powoli rozrywała całą planetę. Tymczasem dwaj bracia walczyli i podczas starcia wypadli poza obserwatorium. Loki w ostatniej chwili złapał się krawędzi mostu. Thor próbował mu pomóc, lecz okazało się, że była to tylko iluzja. Mężczyźni dalej walczyli i bóg kłamstwa został unieruchomiony przez przeciwnika za pomocą Mjöllnira. Thor usiłował dostać się do obserwatorium, lecz moc Bifrostu wymyknęła się spod kontroli. Zdesperowany bóg zdecydował się zniszczyć most, by ocalić Jotunheim. Obserwatorium oraz kawałek konstrukcji przy nim rozpadło się, a obaj walczący lecieli w otchłań, lecz w ostatniej chwili uratował ich Odyn. Odrzucony przez domniemanego ojca Loki puścił się i spadł w przepaść.

Po całym zajściu Heimdall czuwał przy krawędzi mostu. Twierdził, że jest nadzieja na odbudowanie go.

Thor: Mroczny świat

Bifrost został odbudowany za pomocą Tesseractu i znów był sprawny. Zniszczenie go wywołało wojnę w Dziewięciu Światach, więc wojska asgardzkie wraz z dowódcami przenosili się między planetami, by zaprowadzić ponownie pokój. Ostatnia bitwa rozgrywała się w Vanaheim, gdzie walczyli Sif, Fandral, Volstagg, Hogun oraz Thor. Po wygranej wszyscy powrócili do Asgardu razem z jeńcami wojennymi.
AsgardDarkWorld.png

Thor zaalarmowany przez Heimdalla wyruszył na Ziemię, by znaleźć Jane. Gdy odkrył w niej Eter, sprowadził ją do królestwa.

Po ataku Mrocznych ElfówOdyn nakazał zamknąć Bifrost, który przestał funkcjonować.

Ciekawostki

  • Wersja filmowa Bifrostu może przenosić ludzi (i nie tylko) między wszystkimi Dziewięcioma Światami. Jest to przeciwieństwo wersji mitologicznej, która stanowiła połączenie tylko między Asgardem a Midgardem.
  • W filmie Asgardczycy poruszali się po moście na koniach.
  • Nie wiadomo, czy Loki odwiedził Thora w areszcie poprzez most, czy poprzez inne przejście.
  • W mitologii most nie miał mocy niszczenia planet.
  • W filmie Thor: Mroczny Świat okazuje się, że mostem można transportować także przedmioty (takie jak opona).

Inne Wiki

Losowa wiki