Fandom

Thor Wiki

Dziewięć Światów

286stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Dziewięć Światów
Dziewięć Światów 2.png
Galeria Galeria
 Dziewięć Światów (inaczej Dziewięć Królestw) - w mitologi nordyckiej jest to określenie wszechświata, w którym istniało tylko dziewięć planet stanowiących odrębne królestwa. Wikingowie nie znali prawdziwej budowy Kosmosu, przez co ich wyobrażenia mijają się z faktami naukowymi. W Marvel Cinematic Universe jest to zespół planet połączonych ze sobą, będących częścią Wszechświata.

Opis

Kosmologia

Dziewięć Światów połączone było ze sobą gałęziami jesionu Yggdrasil - Drzewa Świata, stanowiącego oś kosmiczną. Jego gałęzie podzieliły królestwa na trzy poziomy:

  1. Na najwyższym znajdowały się: Asgard - siedziba wojowniczych Azów, Vanaheim - królestwo bóstw płodności oraz Alfheim - domena Świetlistych elfów.
  2. Na środkowym poziomie znajdowały się: Midgard - świat ludzi, Jotunheim - kraina Lodowych gigantów oraz Nidavellir - ojczyzna Krasnoludków.
  3. Na najniższym poziomie znajdowały się: Svartalfheim - siedlisko Mrocznych elfów, Muspelheim - domena Ognistych gigantów oraz Niflheim - zimna kraina, w której bogini Hel utworzyła swoje królestwo zmarłych.

Dokładnie w centrum wszechświata znajdował się Midgard. Jeśli ktoś chciał się przedostać z jednego świata do drugiego, musiał odnaleźć odpowiednią gałąź Yggdrasilu, prowadzącą do miejsca docelowego. Jedynie Azowie posiadali swobodę podróży dzięki Bifrostowi strzeżonemu przez Heimdalla.

Bardzo ważnym okresem jest czas Koniunkcji, kiedy światy krążące po orbicie Yggdrasilu stają w równej linii, co zaciera między nimi granice i otwiera portale. Do tej pory znane są dwie Koniunkcje.

Dziewięć Światów ma być zniszczone podczas Ragnaroku, by ponownie odrodzić się jako nowy wszechświat, w którym panować będzie dobro, prawo i porządek.

Polityka

Każdy świat stanowił odrębne królestwo, rządzące się własnymi prawami i zamieszkane przez różne stwory. Między tymi domenami powstał swoisty podział na siły dobra (Vanaheim, Nidavellir i Alfheim na czele z Asgardem) i zła (Muspelheim, Svartalfheim, Niflheim na czele z Jotunheim). To właśnie Jotunowie stanowili głównych adwersarzy bogów Asgardu. Midgard, jako kraina zamieszkała przez wątłych ludzi, nie była angażowana w konflikty między obiema stronami.

Jako nieformalną stolicę Dziewięciu Królestw uznano Asgard, a jego król był odpowiedzialny za ochronę pozostałych światów oraz za utrzymywanie pokoju. Podczas wojny, to właśnie armia Asgardu, dzielni wojownicy Einherjar, przybywała z pomocą innym krainom, szczególnie dobrym (złe zwykle miały własne wojska). W rzeczywistości jednak Wszechojciec nie ma faktycznej władzy nad żadnym światem poza własnym.

Ważne wydarzenia

  • Wojna z Mrocznymi elfami - powstanie Eteru, pierwsza Koniunkcja - za króla Bora
  • Wojna z Jotunami - atak na Midgard przy pomocy Szkatuły Wiecznej Zimy - 965 r. n. e. za króla Odyna
  • Konflikt między Lokim a Thorem - prawie wywołano ponowną wojnę z Jotunheim, zniszczono Bifrost - za króla Odyna
  • Wojna wywołana zniszczeniem Bifrostu obejmująca wszystkie światy, zakończona po obronie Ziemi przez Avengersów
  • Bitwa z armią Chitauri - w obronie Ziemi walczyli Avengersi, przeciwko nim użyto Tesseractu i Berła Chitauri, odbudowano Bifrost - za króla Odyna
  • Drugi konflikt z Mrocznymi elfami - druga Koniunkcja, definitywne pokonanie Malekitha i Mrocznych elfów - za króla Odyna

Władcy

  • Buri
  • Bor
  • Odyn
  • Loki (w przebraniu Odyna - obecnie)
  • Thor (prawdopodobnie, jako dziedzic Odyna - następny w kolejce)

Ciekawostki

  • W większości zapisanych mitów, nazwa każdego z Dziewięciu Światów jest nieodmienna. Obecnie te nazwy ulegają spolszczeniu i zaczynają być odmieniane, w szczególności słowo Asgard.

Inne Wiki

Losowa wiki