Fandom

Thor Wiki

Fenrir (mitologia)

287stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Fenrir
Fenrir-2.JPG
Pseudonimy Fenris
Płeć Mężczyzna
Status Długowieczny
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
Wystąpienie Mitologia nordycka

Komiks

Galeria Galeria
 Fenrir - ogromny wilk, jedno z trójki dzieci, jakie Loki miał z olbrzymką Angrbodą. Charakterystyczne było u niego to, że z racji jego rozmiarów podczas ziewania szczęka dotykała nieba, a żuchwa ziemi.

Opis

Wygląd

Fenrir był znacznie większy niż inni przedstawiciele swojego gatunku. Rósł też w zadziwiająco szybkim tempie, więc bogowie mieli problem z okiełznaniem go. Nie był on przedstawiany w jakiś specjalny sposób, bo mimo pokrewieństwa z gigantami nadal pozostawał wilkiem.

Osobowość

Wilk, podobnie jak inne postacie z mitologii nordyckiej, był próżny i pragnął sławy oraz chwały. Dlatego zgadzał się, by bogowie zakładali na niego kajdany, które z łatwością rozrywał. Jednak jako syn Lokiego, miał w sobie trochę sprytu, więc gdy Azowie chcieli zakuć go w magiczne kajdany, zażądał, by jeden z nich włożył rękę w jego paszczę. Uważał bowiem, że Azowie nie poświęcą jednego ze swoich. Niestety, przeliczył się, co oznaczało, że wiele mu brakowało do intelektu ojca.

Historia

Mitologia

O Fenrirze (podobnie jak o Hel i Jormungandzie) dowiadujemy się, gdy bogowie, dowiedziawszy się, kto jest ich ojcem, pragnęli się ich pozbyć. Wiąże się z nim jeden z ważniejszych mitów.

Mit o zniewoleniu Fenrira

Azowie zatrzymali Fenrira, dziecko Lokiego, w Asgardzie, aby mieć na niego oko, ale tylko Tyr miał dość odwagi, aby się niem zajmować. Kiedy zobaczyli, jak olbrzymi będzie Fenrir, bogowie postanowili powstrzymać go. Przynieśli ogromne, żelazne kajdany i zaproponowali wilkowi, aby w ramach zabawy wypróbował na nich swą siłę. Fenrir nie wiedział, co to są kajdany, więc zgodził się. Kiedy założono łańcuch, wilk uwolnił się jednym szarpnięciem.

Bogowie szybko wykuli kolejne dyby, dwukrotnie mocniejsze i nakłonili Fenrira do kolejnej próby, mówiąc, że zyska sławę, jeśli uwolni się i tym razem. Wilk pragnął chwały, więc pozwolił się skuć. Mimo iż musiał się trochę bardziej wysilić, ponownie szybko się uwolnił.

Azowie zaczęli się martwić, że nigdy nie powstrzymają Fenrira. Zamówili więc u krasnoludków kajdany zwane Gleipnir. Były one jedwabiste niczym wstążka, ale wykonano je z sześciu magicznych składników: odgłosu stąpania kota, brody kobiety, oddechu ryby, korzeni góry, ścięgien niedźwiedzia i śliny ptaka. Azowie zabrali Gleipnir do Fenrira, który obejrzał je starannie.

- Nie sądzę, abym zyskał wiele, uwalniając się z tej cienkiej wstążki - powiedział wilk - ale jeśli została wykonana z pomocą magii, wtedy, bez względu na grubość, nie założycie jej na mnie.

Azowie odparli, że na pewno zerwie tak delikatne więzy, skoro połamał ogromne, żelazne kajdany - "ale jeśli sobie nie poradzisz, uwolnimy cię, gdyż nie jesteś dla nas żadnym zagrożeniem."

Fenrir odrzekł: - Jeśli sam się nie uwolnię, będę długo czekał, aż wy to zrobicie, więc nie podoba mi się taka zabawa. Ale nie chcę, żebyście uważali mnie za tchórza. Dlatego zrobię to o co prosicie, jeśli jeden z was włoży rękę w moją paszczę w dowód dobrej woli.
Gleipnir by paperlait.jpg

Fenrir odgryzający rękę Tyra

Azowie spojrzeli po sobie i nie wiedzieli, co zrobić, dopóki Tyr nie zgłosił się na ochotnika. wtedy Fenrir pozwolił się spętać, ale im mocniej wierzgał, tym kajdany bardziej się zaciskały i nie potrafił się uwolnić. Azowie śmiali się potem, z wyjątkiem Tyra, który stracił rękę.

Ragnarök

Poprzedzające Ragnarök trzęsienie ziemi rozerwie wszelkie kajdany, w tym Fenrira. Wilk nadejdzie z ziejącą paszczą, po czym połknie Odyna. Zostanie zabity przez syna Odyna, Widara.

Inne Wiki

Losowa wiki