FANDOM

Freja
Freja.jpg
Pseudonimy Freyja, Freya, Frøya
Płeć Kobieta
Status Długowieczna
Rodzina
Pochodzenie Vanaheim
Miejsce urodzenia Vanaheim
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria
 Freja ( także Freyja, Freya, Frøya, tł. Pani) - bogini płodności, opiekunka erotyki i miłości zmysłowej, znawczyni magii i przewodniczka zmarłych. Córka Njorda, małżonka Oda oraz siostra bliźniaczka Frejra. Jej  córkami są Hnoss i Gersimi. Należała do Wanów.

Opis

Wygląd i osobowość

Potężna i namiętna Freja była najpiękniejszą kobietą we wszystkich Dziewięciu Światach. Przedstawiano ją jako niebieskooką, jasnowłosą kobietę o zmysłowej figurze wraz z jej atrybutem - naszyjnikiem Brisingów. Przedstawiano ją jako pożądliwą i budzącą pożądanie. Pragnęli jej giganci i atakując Asgard, często próbowali ją posiąść. Oskarżano ją także, że nocą uganiała się za mężczyznami niczym koza w rui i została kochanką wszystkich bogów i elfów, łącznie z własnym bratem.

Rola

Freja, razem z Frigg, była najważniejszym kobiecym bóstwem w nordyckim panteonie. Czasami uważa się obie za dwa oblicza jednej postaci - Frigg miała reprezentować żonę i matkę, zaś Freja - kochankę. Kobiety dzieliły ze sobą niektóre funkcje. Obie wzywano przy porodzie, aby chroniły i towarzyszyły kobiecie, wiązano je także z nadaniem imienia noworodkowi.
Freya-Pinterest.jpg

Freja zabierająca zmarłych

Freja także przyjmowała martwych wojowników. Udawała się na pole bitwy w ciągniętym przez koty rydwanie i zabierała połowę zabitych, podczas gdy druga połowa wędrowała do Odyna. Wojownicy, których zabrała, trafiali do jej pałacu, Sessrumnir (miejsce wielu siedzeń). Do Frei przybywały również martwe kobiety. W Sadze o Egilu kobieta, którą powstrzymano od samobójstwa, groziła, że nie będzie jadła ani piła, dopóki nie zje kolacji z Freją.

Historia

Mitologia

Legenda głosi, iż Freja, przeszukując niebo i ziemię w poszukiwaniu swojego zaginionego męża, Oda, roniła łzy, które zamieniły się w złoto i bursztyn. Prawdopodobnie Od i Odyn to dwa imiona tego samego boga.

Freja wraz z dwójką innych Wanów (bogów płodności) przeniosła się do Asgardu, żeby zamieszkać z Asami (bogami wojny) na znak sojuszu w toczącej się wojnie.

Mit o naszyjniku Brisingów

Pewnego dnia Freja napotkała czterech krasnoludów. Przygotowywali przedmiot ze złota, co stanowiło ich częste zajęcie, gdyż krasnoludki słynęły z umiejętności obróbki cennych kruszców. Rzeczą, którą się zajmowały, był niezwykły naszyjnik, najpiękniejszy, jaki Freja kiedykolwiek widziała. Bogini popatrzyła z zazdrością na wspaniały klejnot. Z pewnością taka wyborna ozdoba nie powinna zawisnąć na innej szyi. Powiedziała krasnoludkom, że pragnie posiadać naszyjnik i zaproponowała, że kupi go od nich, jednak one odmówiły. Freja zaoferowała sporą sumę złota i srebra, ale krasnoludki były nieugięte.

Pożądanie zżerało Freję. Oferowała coraz więcej, ale one nie były zainteresowane. Wreszcie podały cenę.

- Wszystko, co nam oferujesz, już posiadamy. Jedyna rzecz, której pożądamy, to ty, Frejo. Jeśli z każdym z nas spędzisz całą noc, wtedy każdy podaruje ci swoją część naszyjnika.

Freja była wstrząśnięta. Popatrzyła na czterech brzydali, którzy pożądliwie spoglądali na nią. Chęć posiadania naszyjnika była silniejsza. Cztery noce nie wydawały się zbyt wygórowaną ceną za klejnot, poza tym nikt się o tym nie dowie. Przyjęła więc warunki krasnoludów.

Po tym, jak dotrzymała swojej części umowy, oni dotrzymali swojej i dali jej naszyjnik. Freja udała się z nim do domu, jak gdyby nigdy nic, a naszyjnik stał się jej najcenniejszym skarbem.

Ciekawostki

  • Od jej imienia w wielu językach germańskich pochodzi nazwa piątego dnia tygodnia: Friday (w języku angielskim), Freitag (w języku niemieckim) – dzień Frei).
  • Freja często przybierała postać sokoła. Posiadała swój pałac, Folkwang w Asgardzie. U stołu wojowników Walhalli miała miejsce równe Odynowi. Posiadała moc zmieniania ludzi w dziki.
  • Atrybuty Frei:
    • złoty naszyjnik Brisingamen
    • Hildisvin – dzik będący jej wierzchowcem
    • szata z sokolich piór
    • powóz zaprzężony w uskrzydlone koty.

Inne Wiki

Losowa wiki