Fandom

Thor Wiki

Frigg (mitologia)

288stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Frigg
Frigg by InertiaK.JPG
Płeć Kobieta
Status Długowieczna
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Miejsce urodzenia Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria
 Frigg - bogini z mitologi nordyckiej z dynastii Azów. Według poematu Lokasenna córka starszego bóstwa Fjørgyn, według innych źródeł olbrzymki Jörd i Odyna, siostra lub macocha Thora. Frigg była małżonką Odyna, bóstwem małżeństwa, a także deszczu; opiekunką rodziny i ogniska domowego.

Według mitu tkała ona razem ze swoimi służkami chmury w swym Morskim Dworze - Fensalier. Zajmowała miejsce obok swego męża, mogła nawet zasiadać na jego tronie w Asgardzie. Znała przeznaczenie, a jednak nie mogła go odwrócić - tak się stało w przypadku Baldura, gdy prosząc każde stworzenie o nieczynienie krzywdy swojemu synowi, zapomniała o jemiole. Frigg miała dwa razy zapłakać w historii świata: pierwszy raz - gdy zginął Baldur, drugi - gdy nastanie koniec świata i zginie Odyn. Usługuje jej Fulla, która jest czasami uważana za jej siostrę.

Ciekawostki

  • Wyobrażano ją jako kobietę spowitą w chmury, lecącą na miotle, co być może dało początek późniejszym wyobrażeniom o czarownicach.
  • Ze względu na podobieństwo imion, kompetencji i związki z Odynem, Frigg (z rodu Azów) mylona była często z Freją (rodu Wanów), siostrą Frejra, córką Niorda.
  • Frigg poświęcono piąty dzień tygodnia (ang. Friday, niem. Freitag, w językach norweskim, duńskim, szwedzkim fredag, w niderlandzkim vrijdag).
  • Jej atrybutem była brzoza.

Inne Wiki

Losowa wiki