FANDOM

Gungnir
Gungnir2.png
Galeria Galeria

Gungnir (Gungni, Gungner albo Gungrir, tł. z jez. nordyckiego: Niezachwiany) - magiczna włócznia Odyna.

Opis

Wygląd

Gungnir zazwyczaj przedstawiany jest, jako złota włócznia.

Właściwości

Gungnir zawsze trafia w cel, stąd jego imię, które dosłownie znaczy: Niezachwiany. Wedle niektórych źródeł samo jego posiadanie miało dawać zwycięstwo. W odpowiednich rękach mógł także wyzwalać błyskawice.

Historia

Mitologia

Powstanie

Według Skáldskaparmál Snorri Sturlusona broń ta została wykonana przez Fjalara i Galara pod kierunkiem krasnoludzkiego mistrza kowalskiego Dvalina.

Mit o zdobyciu mądrości przez Odyna

Wedle jednego mitu Odyn, by uzyskać dostęp do źródła Mimira, nie tylko oddał swoje oko, ale przez dziewięć dni wisiał przybity do Yggdrasil właśnie Gungnirem, podobnie jak ukrzyżowany Chrystus był raniony włócznią 

rzymskiego żołnierza. Wedle niektórych źródeł była to ta sama włócznia, zwana Włócznią Świętego Maurycego i miała również należeć do króla Polski Bolesława Chrobrego - nim ją utracił odnosił zwycięstwo w każdej bitwie.
373087 363457217071155 1938146026 n.jpg

Odyn przebity Gungnirem

Thor

Odyn użył Gungnir przeciwko Lodowym Olbrzymom w bitwie o Midgard w 965 r.n.e. Gdy Thor, Loki i ich przyjaciele wyruszyli do Jotunheimu, Wszechojciec przybył, aby ich uratować. Oślepił chwilowo Jotunów za pomocą włóczni, a ta chwila wystarczyła, by Heimdall przeniósł ich do Asgardu.

Gdy Odyn zapadł w Odinsleep, Gungnir został podarowany Lokiemu, który został władcą Asgardu, do czasu gdy Odyn się nie zbudzi. Podczas walki pomiędzy bracimi, Loki dzierżył Gungnir i wykorzystał jego moc, by spróbować pokonać przyrodniego brata, ale nie udał mu się, a włócznia wróciła do pierwotnego właściciela Odyna.

Thor: Mroczny świat

Kilka tysięcy lat temu odbyła się wojna pomiędzy Mrocznymi elfami, a Asgardczykami. Azowie byli wtedy pod wodzą ojca Odyna,Bora. W tamtych czasach to on dzierżył Gungnir.

W teraźniejszości Mroczne Elfy zaatakowały Asgard. Odyn użył włócznię, by pomóc swoim żołnierzom w walce. Pod koniec filmu widzimy Odyna rozmawiającego z Thorem. Gdy jego syn odchodzi, Odyn przemienia się w Lokiego. Teraz to on dzierży Gungnir, jak i również włada Asgardem.

Ciekawostki

  • Włócznia ta była także obiektem poszukiwań nazistowskiej organizacji Ahnenerbe.
  • Jest możliwe, że Gungnir był przekazywany przez królów Asgardu. Ojciec Odyna, Bor władał podobną lub taką samą włócznią, gdy rządził i jest to przedstawione gdy Loki stał się regentem.
  • Gungnir jest wykonany z metalu Uru, który wyjaśnia wagę oraz dźwięki podobne do Mjölnira i dlatego może być równy w walce z Mjölnirem, ponieważ on również jest wykonany z tego tworzywa.
  • Bardzo często włócznia jest nazywana Gungirem, a nie Gungnirem.

Inne Wiki

Losowa wiki