FANDOM

Hel
HEL.jpg
Pseudonimy Hella, Hlle
Płeć Kobieta
Status Długowieczna
Rodzina
Pochodzenie Hel
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
  • Ożywianie zmarłych
  • Uśmiercanie żyjących
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria

Hel - w mitologi nordyckiej najmłodsza (i jedyna) córka Lokiego i gigantki Angrbody. Posiadała psa o imieniu Gramr.

Opis

Wygląd

Hel była prawdopodobnie najszkaradniejszym z dzieci boga kłamstw. Była przedstawiana jako kobieta, która była w połowie żywa, a w połowie martwa. Istnieją dwie zasadnicze wersje przedstawiające ją:

  • Hel od pasa w górę wygląda jak normalna kobieta, ale od pasa w dół jej ciało się rozkłada. Często trudno jest to zauważyć, gdyż jej nogi przykrywa długa suknia.
  • Ciało Hel jest podzielone na pół - prawa strona jest żywa, a lewa martwa.

Siedziba

Siedzibą Hel jest Sleetcold, skąd rządzi duszami zmarłych. Na środku stał stół "głód", na nim spoczywał nóż "łaknienie", a wokół krzątały się sługi "leniuch" i "spóźnialska". Zasiadała na tronie zwanym "Łożem chorych". Była boginią bezlitosną – odmówiła uwolnienia ze swego królestwa zabitego na skutek intrygi Lokiego boga Baldura, mimo że jego brat Hermod osobiście udał się do piekieł, aby ją o to prosić. Hel miała kochanka, boga zimy Ulla, który spędzał z nią kilka miesięcy w roku.

Historia

Mitologia

Odyn wysłał Hel do Nilfheimu, gdzie stworzyła ona krainę Hel (w niektórych wersjach Hellheim) od własnego imienia. Na swoim dworze Eljundir przyjmuje ona ludzi, którzy zmarli z powodu starości, wypadku lub wskutek kary śmierci. Było to jednak straszne miejsce i ludzie robili wszystko, co mogli, aby tam nie trafić.

Przebywając w swoim królestwie, Hel stała się wystarczająco potężna, by przeciwstawić się innym bogom, nawet potężnemu Odynowi.

W mitach

O Hel dowiadujemy się w miecie o obławie na dzieci Lokiego, gdy bogowie, dowiedziawszy się, kto jest ich ojcem, postanowili pozbyć się ich. Wtedy zostaje ona zesłana do Niflheimu. Podczas Ragnaröku zawrze przymierze z gigantami i wraz ze wszystkimi zmarłymi z jej królestwa powstanie przeciw bogom.

Ciekawostki

  • Gdy postępująca chrystianizacja dotarła do krajów anglosaskich, ci zaczęli utożsamiać krainę Hel z miejscem wiecznego potępienia i stąd pochodzi tamtejsza nazwa piekła (ang. hell).

Inne Wiki

Losowa wiki