Fandom

Thor Wiki

Loki (mitologia)

286stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Loki
Lokimitologia.jpg
Płeć Mężczyzna
Status Długowieczny
Rodzina
Pochodzenie Jotunheim
Miejsce urodzenia Jotunheim
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
  • Zmiana kształtu
  • Magia
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria
 Loki - postać z mitologii nordyckiej. Bóg ognia, kłamstw i psot. Był synem olbrzyma Farbautiego i Laufey. Wyrastał znudzony przewidywalnym życiem bogów. Wiele jego czynów przyniosło szkody i cierpienie, lecz zazwyczaj był wystarczająco szybki, by przywrócić właściwy porządek rzeczy, zanim doszło do katastrofy. Należał do Asów.

Opis

Osobowość i umiejętności

Loki był przystojny i dowcipny, ale też złośliwy i przebiegły. Miał w zanadrzu mnóstwo sztuczek i intryg. Potrafił zmieniać postać, a także zmienić płeć, płatając swe figle. Snorri mówi o Lokim jako o oszczercy bogów oraz źródle wszelkich kłamstw i oszustw. Jego tajemniczą naturę ilustruje fakt, że pomimo iż ciągle sprawiał bogom kłopoty, za sprawą sprytu ponownie się z nich wydobywał, a jego wpływy były dla bogów równie korzystne, co szkodliwe. Bardzo często towarzyszył Thorowi, tak jak w czasie, gdy Thrym skradł jego młot.

Historia

Mitologia

Geneza

Nic nie wiadomo o dzieciństwie Lokiego. Był wliczany w poczet Asów tylko dlatego, że podobnie jak Odyn, był synem gigantów. Miał troje potwornych dzieci z olbrzymką AngrbodąJormunganda, gigantycznego węża, córkę Hel, która była w połowie żywa, a w połowie trupem oraz ogromnego wilka Fenrira. Jormungand i Fenrir mieli pokonać Odyna i Thora podczas Ragnaröku. Ze swoją żoną Sygin miał synów Valiego i Narfiego, z olbrzymką GlÖd Eis i Enmyra. Podczas Ostatecznej Bitwy polegnie z ręki Heimdalla.

W innych mitach

Dzięki Lokiemu bogowie zdobyli też swe najważniejsze atrybuty. W micie o Sif Lokiego oskarżono o złośliwe ścięcie jej włosów. Za karę musiał zdobyć dla niej nowe, złote, ale rosnące jak żywe; wykonały je karły, synowie Ivaldiego – najważniejszym z nich był Brokkur. Przy tej okazji Loki dostał od nich włócznię Gungnir i statek Skidbladnir. Wówczas Loki postawił w zastaw swoją głowę, że Eitri, brat Brokkura, nie zdoła już zrobić trzech równie cennych przedmiotów. Ale ten z pomocą brata i pozostałych karłów wykonał dzika Gulinborstiego, bransoletę Draupnir oraz młot Mjölnir dla Thora. Bogowie orzekli, że najcenniejszy jest Mjöllnir. Loki przegrał więc zakład i powinien stracić głowę, ale wtedy próbował uciec, wykorzystując swe czarodziejskie buty, pozwalające mu latać i chodzić po wodzie. Gdy zaś Thor go schwytał, oświadczył, że oddał w zakład głowę, a nie szyję. Karły w zemście ucięły mu więc tylko język i zszyły usta (co miało być karą za jego krzywoprzysięstwo).

Mit o porwaniu Iduny i złotych jabłek

Bogini Iduna strzegła złotych jabłek wiecznej młodości, które bogowie musieli jeść, aby się nie starzeć. Psotny Loki sprawił, że zarówno jabłka jak i Iduna zniknęli za sprawą olbrzyma, jednak również dzięki jego sprytowi odzyskano zguby.

Loki został schwytany przez olbrzyma zwanego Thjazi. Gigant odmówił uwolnienia go, jeśli nie obieca, że sprowadzi mu z Asgardu Idunę i jej jabłka. Loki przysiągł, że wykona zadanie. Wtedy olbrzym wypuścił go. Ten udał się do Iduny i powiedział jej, że widział w lesie kilka jabłek, które mogły być bardzo cenne. Zaproponował, aby poszła je zobaczyć i zabrała własne owoce dla porównania. Kiedy tylko znaleźli się poza murami Asgardu, Thjazi pojawił się pod postacią orła i chwycił Idunę wraz z jabłkami, zabierając ją do siebie.

Zniknięcie Iduny i jabłek bardzo dotknęło bogów, którzy zaczęli się starzeć i siwieć. Spotkali się, aby ustalić, kiedy ostatni raz widzieli Idunę. Ustalili, że wychodziła wtedy z Asgardu z Lokim. Schwytano go i zagrożono mu torturami oraz śmiercią. Przerażony, obiecał poszukać Iduny, jeśli Freja użyczy mu swej orlej postaci.

Przemieniony w jastrzębia Loki poleciał do krainy olbrzymów, do zamku Thjaziego. Potwora nie było akurat w domu, Iduna pozostała sama. Loki szybko zmienił ją w orzech, chwycił w szpony i odleciał do Asgardu.

Kiedy Thjazi wrócił i odkrył, że bogini zniknęła, ponownie przybrał postać orła i ruszył w pościg. Azowie zobaczyli ptaka niosącego orzech i drugiego, który go ścigał. Rozpalili więc ognisko. Loki przeleciał nad murami i opuścił się w dół. Thjazi nie zdołał wyhamować i wpadł w płomienie. Wtedy zabili go Azowie. A zatem Loki spowodował zarówno zniknięcie jak i powrót Iduny oraz jej jabłek.

Prawdziwą naturę Gigantów, ich potęgę oraz nienawiść do bogów ukazuje mit o utraconym Mjollnirze - jeden z najpopularniejszych w całej mitologii nordyckiej.

Mit o narodzeniu Sleipnira

Loki przemienił się w klacz, by odciągnąć od pracy konia imieniem Swadelfari. Koń ten pomagał swemu panu – wielkoludowi, który zobowiązał się odbudować w ciągu jednej zimy mury Asgardu, twierdzy mającej bronić bogów przed szronowymi i górskimi olbrzymami. Gdyby mu to się udało, otrzymałby w nagrodę Freję. Ostatniego dnia została jeszcze do wstawienia brama. Loki rżeniem zwabił ogiera i uciekł z nim, co zapobiegło utracie przez Asów pięknej bogini. Po jakimś czasie Loki powrócił do Asgardu prowadząc ośmionogiego siwej maści konia, Sleipnira i podarował go Odynowi. Sleipnir nigdy nie zawiódł swego pana i wiernie mu służy.

Mit o śmierci Baldura

Balder marzył o tym, aby znaleźć się w śmiertelnym niebezpieczeństwie, co bardzo martwiło Asów. Jego matka Frigg wymyśliła plan, aby go chronić. Zaprzysięgła wszystkich: od ognia, wody, zwierząt, ptaków, węży, roślin, kamieni, drzew, ziemi, metali, chorób i trucizny, że nie zrobią mu krzywdy.

Asowie zabawiali się, rzucając w Baldera różnymi przedmiotami, które nie robiły mu żadnej krzywdy. Kiedy ujrzał to Loki, zmienił się w kobietę i udał się w odwiedziny do Frigg. Powiedział jej, że Asowie strzelają w Baldera, nie raniąc go. Ta odrzekła - Żadna broń ani drewno nie skrzywdzą Baldera, przysięgły mi to.

-Czy każda rzecz przysięgła ci, że nie zrani Baldera? - zapytał Loki. Frigg odpowiedziała, że tylko jedna roślina, jemioła, była zbyt młoda, by złożyć przysięgę. Loki odnalazł jemiołę. Udał się z nią do ślepego boga Hoda, który stał z boku i zapytał go, czemu nie strzela do Baldera.

-Nie widzę go - odpowiedział Hod - a poza tym nie mam broni.

-Pomogę ci uhonorować Baldera - odrzekł Loki. - Pokażę ci, gdzie stoi. Wtedy uderzysz go tym patykiem.

Hod chwycił jemiołę i rzucił nią w kierunku, który wskazał Loki. Patyk przebił Baldera i chłopak padł martwy. Kiedy zobaczyli to Asowie, zaniemówili z rozpaczy. Wreszcie przemówiła Frigg. Zapytała, kto z bogów pojedzie do Helheimu, do podziemi, aby odszukać Baldera i zaoferować okup strażniczce Hel, aby pozwoliła mu wrócić do Asgardu. Zgłosił się Hermod, brat Baldera. Przyprowadzono konia Odyna, Sleipnira i Hermod pogalopował w nieznane.

Po dziewięciu dniach dotarł do wrót Hel, gdzie ujrzał Baldera, siedzącego na honorowym miejscu. Hermod błagał Hel, aby pozwoliła Balderowi powrócić do domu, do Asgardu, opisując wielką rozpacz Asów. Hel odpowiedziała, że musi najpierw sprawdzić siłę uczucia wobec Baldera, zanim go wypuści.

- Jeśli cały świat zapłacze za Balderem, wtedy go uwolnię, ale jeśli jakakolwiek rzecz odmówi, zatrzymam go u siebie.

Asowie rozesłali wieść po całym świecie z prośbą o opłakiwanie Baldera, zawodzili wszyscy i wszystko - ludzie i zwierzęta, ziemia, kamienie, drzewa i metale.

W drodze powrotnej posłańcy natknęli się na olbrzymkę o imieniu Thokk. Poprosili ją, aby zapłakała nad Balderem, ale ta odmowila, powiadając: - Thokk wyleje nad Balderem suche łzy. Niech Hel zatrzyma to, co otrzymało. Zatem Baldera nie wypuszczono. Jak się powszechnie uważa, to Loki przebrał się za Thokk.

Mit o ukaraniu Lokiego

Po tym, jak Loki z premedytacją spowodował śmierć Baldera, zrozumiał, że nie zdoła uśmierzyć gniewu bogów i uciekł. Jako kryjówkę zbudował sobie na wzniesieniu domek o czterech drzwiach, tak, aby mógł wyglądać z każdej strony. Za dnia zmieniał się w łososia i chował w pobliskiej rzece. Pewnej nocy, siedząc w domu, zastanawiał się, jaki sposób powinni wybrać Asowie, aby go złapać i w ten sposób wymyślił pierwszą sieć rybacką.

Wkrótce zorientował się, że bogowie odkryli jego kryjówkę i są w pobliżu. Wrzucił sieć do ognia i pobiegł do rzeki. Asowie zauważyli zarys sieci w popiele i domyślili się, że to narzędzie służy do łapania ryb. Zastanowiwszy się na poczekaniu, zabrali sieć nad rzekę. Zarzucili ją, ale Loki wcisnął się pomiędzy dwa kamienie na dnie rzeki i sieć przesunęła się nad nim. Tamci ponownie zarzucili sieć, tym razem obciążając ją, tak że nic nie mogło się wymknąć. Loki próbował płynąć przed nią, ale zorientował się, że wkrótce znajdzie się na otwartym morzu. Przeskoczył zatem nad siecią i popłynął w górę strumienia.

Asowie po raz trzeci zarzucili wnyki i teraz Thor szedł z przodu. Loki miał z jednej strony otwarte morze, z drugiej - Thora. Postanowił szybko przeskoczyć nad siecią, ale Thor chwycił go za ogon, dlatego łosoś zwęża się w kierunku ogona.

Bogowie postanowili nie okazywać litości Lokiemu. Zabrali go do jaskini, gdzie ustawili trzy kamienie, wykuwając w każdym dziurę. schwytali jego synów, Valiego i Narfiego. Tego pierwszego zamienili w wilka, po czym rozszarpał on swego brata. Bogowie wydobyli jelita martwego i użyli ich, aby przywiązać więźnia do kamieni. Więzy natychmiast zamieniły się w żelazo. Skadi umieściła jadowitego węża nad głową Loki, tak że jad spadał prosto na jego głowę. Ma on tam leżeć, dopóki nie wyzwoli się w Ragnaröku. Sygin, jego żona, stoi obok, łapiąc truciznę do kielicha, ale kiedy ten się zapełni, musi ją wylać i krople spadają na twarz Lokiego, który szarpie się tak mocno, że ziemia się trzęsie.

Ragnarök

Podczas Ragnaröku więzy Lokiego opadną, a ten postanowi zemścić się na bogach. Sprzymierzy się z gigantami i jako sternik na Nagelfar (statku z trupich paznokci) obejmie nad nimi dowództwo prowadząc ich do ostatniej bitwy. Podejmie walkę z Haimdallem, w wyniku której obaj nawzajem się pozabijają.

Ciekawostki

  • Symbolem Lokiego była runa Laguz.

Inne Wiki

Losowa wiki