FANDOM

Njord
Tumblr mzxkjc1KDf1t1dunpo4 500.GIF
Pseudonimy Njörðr, Njord, Njerd, Njordhr, Njordr
Płeć Mężczyzna
Status Długowieczny
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Miejsce urodzenia Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
  • Panowanie nad morzami i oceanami
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria

Njord (także Njord, Njerd, Njordhr, Njordr)  - Van, bóg morza. Wybrał życie wśród Azów w Asgardzie, gdy zawarto pokój między zwaśnionymi stronami. Mieszkał w Noatun i był ojcem bliźniąt Frejra i Frei.

Opis

Osobowość

Jego wyznawcy zyskiwali przychylność podczas morskich podróży, a także pomyślność w podbijaniu nowych lądów i płodzeniu synów. Sądzono, że jest miłym starcem, który uspokaja morze wzburzone przez bardziej kapryśnego Aegira. Szczególną miłością darzył spokojne zatoki morskie, gdzie znajdowały schronienie mewy, łabędzie i inne ptaki łączone z kultem tego bóstwa. Dawał początek letnim ulewom.

Kult

Do Njorda modlono się o bogactwo, dobre połowy i pomyślne podróże morskie. Był czczony przez rybaków, podobno wspierał załogi zagrożonych okrętów.

Historia

Mit o małżeństwie Skadi z Njordem

Kiedy Skadi przybyła, by pomścić śmierć swojego ojca, bogowie woleli ją udobruchać niż z nią walczyć. Zaoferowali jej małżeństwo z jednym z nich, ale pod warunkiem, że obejrzy tylko stopy potencjalnych kandydatów. Jedna para była czystsza i bielsza od pozostałych. Bogini myślała, że właścicielem tychże stóp jest Balder, najpiękniejszy z bogów. Okazało się, że jest nim Njord. Jego stopy były czyste, gdyż przez cały czas były obmywane przez ocean. Pomimo zdziwienia kobiety, małżeństwo zostało jednak zawarte.

Nie należało ono do łatwych. Skadi chciała mieszkać w swej wyżynnej siedzibie, ale Njord czuł się dobrze jedynie w pobliżu morza. Małżonkowie postanowili więc mieszkać na przemian po 9 nocy w domu każdego z nich. Porozumienie jednak nie trwało długo. Njord nie znosił gór i wycia wilków. Ostatecznie para się rozeszła i małżeństwo unieważniono. Dzięki temu i Njord, i Skadi mogli pozostać tam, gdzie czuli się najlepiej.

Inne Wiki

Losowa wiki