FANDOM

Skadi
Skadi.jpg
Płeć Kobieta
Status Długowieczna
Rodzina Thjazi (ojciec)
Pochodzenie Jotunheim
Miejsce urodzenia Jotunheim
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria

Skadi - Jotun, córka Thazjiego (złodzieja złotych jabłek), bogini zimy, łowów oraz sojuszniczka Azów. Od jej imienia pochodzi nazwa "Skandynawia", jest więc główną patronką całego półwyspu.

Opis

Wygląd

Bogini, podobnie jak inni przedstawiciele jej gatunku, miała niebieską skórę i śnieżnobiałe włosy. Była też wysoka, a jej oczy miały barwę czerwieni bądź błękitu. Widywano ją w stroju łowieckim lub zbroi i w taki sposób też ją przedstawiano.

Historia

Mit o małżeństwie Skadi z Njordem

Skadi była wspaniałą łowczynią z lodowej krainy Thrymheim (prawdopodobnie gdzieś w Jotunheim). Podróżowała na rakietach śnieżnych, polując za pomocą łuku.

Pewnego dnia dotarła do niej wieść, że Azowie zabili jej ojca, Thazjiego, po tym jak ukradł ich złote jabłka młodości. Wzięła więc broń, wdziała hełm oraz kolczugę i ruszyła na Asgard, chcąc pomścić swojego ojca. Jej gniew był tak duży, że wywołał srogą zimę, która dotknęła nawet dom bogów.

Odyn, obawiając się starcia z potężnym bóstwem zimy, wolał pójść na ugodę ze Skadi, niż z nią walczyć. Zaoferowano więc jej trzy dary: pierwszym miał być uśmiech, który pojawi się na jej twarzy, drugim możliwość wyboru męża spośród bogów, a trzecim zamiana oczu bogini w gwiazdy. Kobieta przystała na tę umowę i oddaliła srogą zimę.

Nadszedł czas wyboru męża. Wszyscy niezamężni bogowie ustawili się w rzędzie, ale Skadi musiała przyjąć jeden warunek: mogła zobaczyć tylko stopy kandydatów. Bogini przyjrzała się uważnie wszystkim i zauważyła, że jedna para jest czystsza i bielsza od pozostałych. Pomyślała, że to musi być Balder, najpiękniejszy z bogów i bez zastanowienia wskazała na nie.

Kiedy ujawniono właściciela stóp, okazało się, że jest nim Njord, bóg morza. Skadi była nieco zaskoczona, niemniej jednak małżeństwo zawarto.

Nie należało ono do łatwych. Skadi była córką giganta i pragnęła mieszkać w swej wyżynnej siedzibie, ale Njord czuł się dobrze jedynie w pobliżu morza. Małżonkowie spróbowali znaleźć rozwiązanie.

Postanowili mieszkać na przemian po 9 nocy w Thrymheim, górskim zamku Skadi, a przez kolejne 9 nocy w Noatun, domu Njorda nad brzegiem morza. Niestety, porozumienie nie trwało długo. Każde było nieszczęśliwe w domu drugiego. Njord nie znosił gór i wycia wilków, zaś Skadi nienawidziła otwartego morza i krzyku mew. Wreszcie postanowili zamieszkać oddzielnie - Njord pozostał nad oceanem, a Skadi żyła w górach, gdzie widziano ją często na nartach lub rakietach śnieżnych.

Co do późniejszych losów Skadi źródła poetyckie oraz opowieści nie podają konkretnej odpowiedzi. Według jednej bogini po rozstaniu z Njordem pozostała na zawsze niezamężna, według drugiej poślubiła Ulla, boga narciarstwa i łucznictwa, a według innej - dała Odynowi kilku synów.

Inne Wiki

Losowa wiki