Fandom

Thor Wiki

Thor: Mroczny świat (2013)

286stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Thor: Mroczny Świat
7570166.3-1-.jpg
Reżyser Alan Taylor
Producent Kevin Feige
Scenariusz
  • Don Payne
  • Robert Rodat
Fabuła J. Michael Straczynski

Mark Protosevich

Na podstawie Marvel Comics: Thor

Twórcy:

  • Stan Lee
  • Larry Lieber
  • Jack Kirby
W rolach głównych
Slogan Odwaga jest nieśmiertelna
Muzyka Brian Tyler
Studio Marvel Studios
Dystrybutor Paramount Pictures
Premiera 8 listopada 2013 roku (Polska)

30 października 2013 roku (Świat)

Czas trwania 1:52:00
Kraj produkcji USA
Język Angielski
Galeria Galeria
Thor: Mroczny Świat (ang. Thor: The Dark World) - amerykański film fantasy w reżyserii Alana Taylora. Kontynuacja filmów Thor i Avengers, bazująca na postaci komiksowej stworzonej przez Stan Lee. Swoją premierę na świecie miał 30 października 2013 roku, w Polsce 8 listopada. Jest filmem fabularnym opartym na postaci Thor Odinson, opublikowanego przez Marvel Comics. Film wchodzi w skład II Fazy Marvel Cinematic Universe.

Streszczenie

"Thor: Mroczny świat" to kontynuacja przygód Thora, który nie ustaje w walce o ocalenie Ziemi i pozostałych Ośmiu Królestw przed tajemniczym, starszym niż wszechświat wrogiem. Po wydarzeniach z filmów "Thor" i "Avengers", Thor próbuje zaprowadzić porządek w kosmosie, ale starożytna rasa, dowodzona przez mściwego Malekitha powraca, by zepchnąć wszechświat w ciemność. Stając do walki z wrogiem, którego nie może pokonać nawet Asgard pod wodzą Odyna, superbohater musi udać się na niebezpieczną wyprawę, podczas której ponownie zjednoczy siły z Jane Foster i poświęci wszystko, by ratować nas wszystkich.

—Oficjalny opis filmu

Fabuła

Wieki temu Bor, ojciec Odyna, pokonał Mroczne elfy prowadzone przez Malekitha, który starał się obrócić wszechświat do stanu sprzed jego stworzenia przy użyciu Eteru. Odpierając króla Mrocznych elfów i jego ulepszonych wojowników Przeklętych, Bor zamknął Eter w kolumnie z kamienia. Jednak Malekith, jego porucznik Algrim i reszta żołnierzy, uciekli w ich statku. W chwili obecnej, w Asgardzie, Loki stał przed Odynem w kajdanach i został skazany na karę dożywocia w więzieniu. Natomiast Thor, Fandral, Volstagg i Sif walczyli z najeźdźcami w Vanaheimie, domu ich towarzysza Hoguna; ostateczna bitwa w wojnie trwającej dwa lata. W Londynie astrofizyk Jane Foster, która nie widziała się z Thorem dwa lata, próbowała na randce zjeść obiad z mężczyzną o imieniu Richard, ale przerwała jej to stażystka o imieniu Darcy Lewis. Zabrała Jane do opuszczonej fabryki ze swoim stażystą Ianem Boothby, gdzie prawa fizyki były zachwiane, przedmioty zrzucane z klatki schodowej znikały, wracały lub nie. W tym samym czasie, w Stonehenge, Erik Selvig, został zatrzymany po próbie przeprowadzenia eksperymentu naukowego, w którym biegał nago. Foster po wprowadzeniu własnego sprzętu do fabryki został wciągnięta do miejsca, gdzie znajdował się Eter.

5430439-thor-mroczny-swiat-900-598.JPG

Thor w Vanaheimie

W Asgardzie Thor zapytał Heimdalla, co robi Jane. Kiedy Heimdall powiedział, że nie widzi jej, Thor wyruszył na Ziemię w poszukiwaniu kobiety. Foster obudziła się po pięciu godzinach w fabryce. Gdy policjant złapał ją za ramię, odkryła, że ma w sobie potężną energię, która się uwalnia, gdy ktoś obcy ją dotknie. Wyczuwając nieziemski charakter energii, Thor zabrał Jane do Asgardu, ale ich lekarze, w tym Eir, nie potrafili jej usunąć. Odyn zdał sobie sprawę, że był to Eter i zapowiadał katastrofalne proroctwo. Frigga - żona Odyna, matka Thora i przybrana matka Lokiego - zabrała Foster pod swoje skrzydła. W postaci holograficznej Frigga odwiedziła Lokiego, by przekazać swoją miłość i rozczarowanie. Malekith i jego armia, obudzili się po przebudzeniu Eteru. Zaatakowali Asgard i przekształcili Algrima w wzmocnionego wojownika zwanego "ostatni z Kursów". Malekith i Algrim  znalźli Jane i Friggę. Foster okazała się hologramem, a Algrim zabił królową Asgardu. Następnie odbył się pogrzeb Friggi. Thor chciał się zemścić na Malekith'cie i z niechęcią zawarł współpracę z Lokim, który wiedział o tajnych przejściach do innych światów. Z Volstaggiem i Sif kryjących tyły przejęli statek mrocznych elfów, by uciec z Jane z pomocą Fandrala i oddzielnej łodzi latającej.

,Thor--Mroczny-swiat--rez--Alan-Taylor.JPG

Loki w celi

Na Ziemi Darcy bezskutecznie próbowała skontaktować się z T.A.R.C.Z.Ą.. Selvig został zwolniony z oddziału szpitala psychiatrycznego przy pomocy stażysty Iana. Thor, Loki i Jane chcieli konfontacji z Malekithem i Algrimem na pustyni. Loki udał, że zdradza Thora i dał Jane Malekithowi, żeby wyjął z niej Eter. Nastąpiła walka. Loki uratował Thora zabijając Algrima, jednak i on został ranny, i umarł. Malekithowi udało się uciec z Eterem. Thor i Jane wrócili na Ziemię przez portal wywołany Koniunkcją. Bitwa przeniosła się do Londynu, gdzie nastąpiło zjawisko koniunkcji Dziewięciu światów. Przyleciał tam Malekith, który użył Eteru, by zniszczyć wszechświat oraz przywrócić stan ciemnej energii, w której Mroczne elfy dobrze prosperowały. Gdy Thor walczył z Malekithem, Foster i Slevig użyli urządzenia, by przemieszczać obiekty w inne miejsce. W ostatniej chwili transportowali Malekitha i jego statek do innego świata, w którym pojazd się rozpadł i zmiażdżył go.

21 121874039.JPG

Spotkanie z Malekithem w Svartalfheimie

W Asgardzie Thor rozmawiał z Odynem i ostatecznie wyrzekł się tronu. Gdy Thor odchodził, Odyn zmienił się w Lokiego, który wcześniej przemienił się w wojownika i zasiadł na tronie. W scenie po napisach Sif i Volstagg odwiedzili Kolekcjonera, aby zaopiekował się Eterem, który objawił się jednym z sześciu "artefaktów", które okazały się Kamieniami Nieskończoności. W ostatniej scenie Thor wrócił do Jane.

Obsada

Ciekawostki

Role:

  • Josh Dallas miał ponownie wcielić się w rolę Fandrala, jednakże jego zobowiązania wobec serialu "Dawno, dawno temu" nie pozwoliły mu na to.
  • Mads Mikkelsen był brany pod uwagę do roli Malekitha, ale musiał zrezygnować z powodu wcześniejszych zobowiązań wobec serialu "Hannibal".
  • Patty Jenkins miała zostać reżyserem, lecz zrezygnowała pod koniec 2011 roku.
  • Jaimie Alexander doznała urazu na planie pod koniec września 2012 roku.
  • Początkowo muzykę miał skomponować Carter Burwell, ale zrezygnował z powodu różnic twórczych. Jego miejsce zajął Brian Tyler.
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje wszystkie sceny kaskaderskie z udziałem jego postaci zagrał samodzielnie.
  • Ucharakteryzowanie wcielającego się w postać Malekitha Christophera Ecclestona trwało aż 6 godzin.
  • Kat Dennings improwizowała, gdy w jednej ze scen nazwała Stellana Skarsgarda "Banana Balls".

Błędy w filmie:

  • W scenie, w której Darcy Lewis prowadzi Volvo, numer rejestracyjny widniejący na nalepce na oknie nie zgadza się z numerem na tablicy rejestracyjnej.
  • Gdy Thor wsiada do londyńskiego metra na stacji Charing Cross, pyta jedną z pasażerek, czy uda mu się tym pociągiem dojechać do stacji Greenwich. Pasażerka odpowiada, że tak, choć w rzeczywistości między tymi stacjami brak bezpośredniego połączenia.
  • Gdy Jane rozmawia z Darcy Lewis, Erikiem Selvigiem i stażystką, bierze do ust łyżkę płatków śniadaniowych, jednak w zmienionym w międzyczasie ujęciu łyżka znajduje się w półmisku.
  • Na asgardzkiej łódce, podczas poszukiwań Malekhita, osłabiona Jane leży na prawym boku, a zaraz potem na lewym. Sposób ułożenia jej ciała zmienia się między ujęciami.
  • Kiedy Thor zmierza by spotkać Heimdalla urzędującego w Bifrost, ma założoną pelerynę zakrywającą nogi. Jednak w kolejnej scenie, gdy znalazł się już w pobliżu budynku do którego zmierzał, można dostrzec, że już jej nie posiada.
  • W trakcie konfrontacji Friggi z Malekithem można dostrzec, że sposób w jaki przytrzymuje ją Algrim zmienia się pomiędzy kolejnymi ujęciami.
  • Kiedy Sif próbuje zablokować włócznię, ta przebija się przez tarczę, którą ona trzyma. W kolejnej scenie jednak, gdy Sif zostaje uwięziona, można dostrzec, że jej tarcza jest nienaruszona.
  • W scenie z latającą maszyną Czarnych Elfów, Jane stoi po lewej stronie Thora. W kolejnej jednak, kiedy upada ona na podłogę, można dostrzec, że znajduje się z jego prawej strony.
  • Kiedy Thor i Odyn oglądają trenujących wojowników, Odyn mówi do syna, że zasłużył na jego gratulacje. Gdy ten odpowiada dziękując, spuszcza głowę. W kolejnym ujęciu jednak jego głowa jest podniesiona.
  • Kiedy Loki jest niemal przeciągnięty przez portal po tym gdy odepchnął Jane do tyłu, aby ją ochronić, nie trzyma żadnego przedmiotu. W następnym ujęciu jednak, kiedy zostaje uderzony przez Thora i upada, można dostrzec, że w prawej ręce ma sztylet.
  • Kiedy Jane jest wciągana w ciemność i widzi pojawiający się Aether, w prawej dłoni trzyma swój aparat. Gdy jednak pochyla się, można dostrzec, że ma go w lewej ręce.
  • W jednej ze scen Thor używa młota, aby teleportować się wraz z Jane. W jednym ujęciu ukochana bohatera trzyma jego lewe ramię, w następnym prawe.

Miejsce kręcenia:

  •   Zdjęcia kręcono w studiach filmowych w Shepperton, w Londynie, Farnham (Anglia, Wielka Brytania), w studiach Raleigh w Manhattan Beach (Kalifornia, USA), w Reykjaviku oraz w okolicach wodospadu Skógarfoss (Islandia).
  • Część zdjęć kręcono w starodawnym miejscu kultowym Stonehenge (Anglia, Wielka Brytania), co wymagało wielu pozwoleń od lokalnych władz odpowiedzialnych za zabytki. Poza tym twórcom nie wolno było dotykać ani stawać na kamieniach, jak też filmować w godzinach otwarcia ruin dla zwiedzających, co powodowało szereg problemów logistycznych.

Pozostałe:

  • Zdjęcia kręcono od 10 września do 14 grudnia 2012 roku.
  • Adewale Akinnuoye-Agbaje przechodził codziennie trzy godziny charakteryzacji, podczas których nakładano mu makijaż oraz ważące czterdzieści kilogramów protezy, aby upodobnić go do postaci Kurse.
  • Maski grających Mroczne Elfy statystów zaprojektowano w taki sposób, aby linia oczu aktorów była trochę powyżej otworów na oczy. Zabieg ten miał na celu wymuszenie na przebranych osobach trzymania głowy wysoko i dumnie, aby wiernie odwzorować zachowanie komiksowych pierwowzorów.
  • Młot Thora stworzono w trzydziestu wersjach, każda o innej wadze i zastosowaniu, w zależności od sposobu użycia podczas kręcenia zdjęć. Pięć wersji było używanych najczęściej. "Główny" młot stworzony był z aluminium, a ten przeznaczony do scen kaskaderskich - z miękkiego materiału.
  • Specjalnie dla rasy Mrocznych Elfów stworzono oryginalny język.
  • Kamienna istota, z którą walczy Thor, to Kronan. Obcy ten pojawił się w pierwszym komiksie o Thorze pt. "Journey Into Mystery".
  • Film na początku miał nazywać się " Thor: The Dark Kingdom " ( Thor: Mroczne Królestwo ).
  • Kino w Szanghaju omyłkowo użyło projekt plakatu, który został stworzony przez jednego z fanów.

Zwiastuny i usunięte sceny

Thor The Dark World Official Trailer HD02:31

Thor The Dark World Official Trailer HD

Thor Mroczny świat - Zwiastun 2 dubbing HD02:26

Thor Mroczny świat - Zwiastun 2 dubbing HD

Thor Mroczny świat - Zwiastun 2 napisy HD02:29

Thor Mroczny świat - Zwiastun 2 napisy HD

Thor The Dark World (2013) Deleted Scenes 302:11

Thor The Dark World (2013) Deleted Scenes 3

Thor The Dark World (2013) Deleted Scenes 1 "Loki as Captain America"01:38

Thor The Dark World (2013) Deleted Scenes 1 "Loki as Captain America"

Marvel's Thor The Dark World - Deleted Scene 400:49

Marvel's Thor The Dark World - Deleted Scene 4

Thor The Dark World Deleted Scene - Jane Wakes Up..01:15

Thor The Dark World Deleted Scene - Jane Wakes Up..

Loki’s Coronation Deleted Scene - Marvel Cinematic Universe Phase 2 Collection01:45

Loki’s Coronation Deleted Scene - Marvel Cinematic Universe Phase 2 Collection

Inne Wiki

Losowa wiki