Fandom

Thor Wiki

Thor (2011)

287stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Thor
250px-Thor poster-1-.jpg
Reżyser Kenneth Branagh
Producent
  • Kevin Feige

Współpracownicy producentów:

  • Victoria Alonso
  • Craig Kyle

Doc:

  • David J. Grant

Exec:

  • Stan Lee
  • Louis D'Esposito
  • Alan Fine
  • Patricia Whitcher
  • David Maisel
Scenariusz
  • Ashley Edward Miller
  • Zack Stentz
  • Don Payne
Fabuła J. Michael Straczynski

Mark Protosevich

Na podstawie

Komiksu Marvela : Thor

Przez:

  • Stan Lee
  • Larry Lieber
  • Jack Kirby
W rolach głównych
Slogan Odwaga jest nieśmiertelna
Muzyka Patrick Doyle
Montaż Paul Rubell
Studio Marvel Studios
Dystrybutor Paramount Pictures
Premiera 29 kwietnia 2011 roku (Polska)

21 kwietnia 2011 roku (Świat)

Czas trwania 1:54:00
Kraj produkcji Stany Zjednoczone
Język Angielski
Galeria Galeria
Thor -  amerykański film fantasy w reżyserii Kennetha Branagha i miał swoją premierę w 2011 roku. Opowiada o przygodach tytułowego bohatera, pochodzącego z komiksów Marvela. Thor to czwarty film należący do Marvel Cinematic Universe. Film jeszcze przed wejściem do kin został zbojkotowany przez amerykańską organizację konserwatywną za umieszczenie w roli Heimdalla aktora Idrisa Elby.

Streszczenie

Film zrealizowany na podstawie kultowego komiksu o Thorze, władcy pioruna, synu Odyna, który został wydany w 1962 roku. Thor, który walczy za pomocą Mjollnira, młota wykonanego z tajemniczego metalu, wygnany zostaje z Asgardu, siedziby najwyższych bogów, na Ziemię. Tutaj pozbawiony zostaje wszystkich swoich boskich atrybutów i jako dr Donald Blake ma nauczyć się pokory i posłuszeństwa. O swojej przeszłości przypomina sobie dopiero, kiedy przez przypadek znajduje Mjollnira. Rozpoczyna się jego walka o bezpieczeństwo ludzkości, gdy jego zazdrosny brat Loki zsyła potwora na Ziemię.

—Oficjalny opis filmu

Fabuła

W 970 r.n.e. Odyn, król Asgardu, stoczył walkę z Lodowymi Olbrzymami i ich przywódcą Laufeym, aby zapobiec podboju Dziewięciu światów, począwszy od Midgardu. Asgardcy wojownicy pokonali Jotunów i zabrali ich źródło mocy -Szkatułę wiecznej zimy. W chwili obecnej syn Odyna, Thor przygotowywał się, by przejąć władzę w Asgardzie, ale uroczystość została przerwana przez próbę odzyskania artefaktu przez Jotunów. Bez pozwolenia Odyna Thor, jego brat Loki, Sif i Trzech wojów  wyruszyli do Jotunheimu, by porozmawiać z Laufeym. Wynikła z tego bitwa, co zmusiło Odyna do interwencji i uratowania ich życia, niszcząc rozejm pomiędzy dwoma rasami. Przez swoją arogancję Thor został pozbawiony boskiej mocy i wygnany na Ziemię ze swoim młotem, źródłem mocy, Mjölnirem, chronionym od tej chwili zaklęciem, by umożliwić tylko godnym podniesienie młota. 
Thor-thor-2011-16363698-480-320.JPG

Koronacja Thora

Thor trafił do Nowego Meksyku. Tam znaleźli go naukowiec Jane Foster, jej asystentka Darcy Lewis i mentor dr. Erik Selvig podczas gdy Mjölnir został skonfiskowany przez agencję T.A.R.C.Z.A., która siłą zabrała Jane jej sprzęt i zgromadzone przez nią informacje. Thor odkrył gdzie znajduje się młot i spróbował go odzyskać. Gdy go znalazł, nie był wstanie podnieść młota. Agencja łapie Thora, ale w końcu wypuszcza boga dzięki Erikowi. Thor pogodził się z tym, że został wygnany z Asgardu, po tym jak rozwijał się jego romans z Jane.

Tymczasem Loki odkrył, że jest synem Laufey'ego i został adoptowany przez Odyna po zakończeniu wojny. Król był zestresowany rozmową z Lokim aż tak, że wpadł w Odinsleep. Loki był zmuszony zasiąść na tronie jako regent. Ofiarował dzięki temu Laufey'emu szansę zabicia Odyna, a także przejęcia Szkatuły. Sif i Trzech wojów byli niezadowoleni z rządów Lokiego. Próbowali znaleźć sposób, aby zakończyć wygnanie Thora. Przekonali Heimdalla, strażnika Bifrostu, aby przeniósł ich na Ziemię. Świadomy ich planu, Loki wysłał Destroyera, pozornie niepokonanego, metalicznego stwora, aby zabił bezbronnego Thora. Sif i jej przyjaciele znaleźli Thora, ale Destroyer ich zaatakował i zmusił Thora, aby się poświęcił, by ocalić ich oraz Jane. W ten sposób udowodnił, że jest godzien dzierżyć Mjölnir i młot wrócił do niego, przywracając jego boską moc i pozwalając mu pokonać Destroyera. Po zniszczeniu stwora Thor przygotowywał się do powrotu do Asgardu i konfrontacji z Lokim. 
Thor-2011-image-thor-2011-36243966-500-213.JPG

Walka z Destroyerem

W Asgardzie Loki zdradził i zabił Laufey'a, ujawniając swój prawdziwy plan wykorzystania ich w zamachu na życie Odyna jako pretekst do zniszczenia Jotunheimu za pomocą Bifrostu i udowodnienia Odynowi, że jest godny tronu. Thor przybył, pokonał brata, zniszczył most i powstrzymał plan zniszczenia lodowego świata. Wszechojciec obudził się i uratował braci od upadku w przepaść utworzoną w wyniku zniszczenia Bifrostu, ale Loki, wiedząc że jego plan nie spodobał się Odynowi, spadł w przepaść, by upozorować swoją śmierć. Thor rozmawiał z Odynem, przyznając, że nie jest jeszcze gotowy zostać królem. 
Thor-and-Jane-Thor-2011-thor-2011-37279368-500-212.JPG

Pocałunek Thora i Jane

W scenie po napisach dr. Selvig przyjął od T.A.R.C.Z.Y obiekt, ale najpierw spotkał się z Nickiem Furym. Zapytał Selviga, czy mógłby zbadać niedawno wykryty Kosmiczny Sześcian o niewyobrażalnej mocy. Naukowiec zgodził się. To wykazało, że Selvig jest pod kontrolą Lokiego, który pozostał niewidzialny.

Obsada

Ciekawostki

Role:

  • Gemma Arterton była rozważana jako kandydatka do roli Jane Foster.
  • Daniel Craig był pierwszym kandydatem do roli Thora, ale zrezygnował. Kevin McKidd, Channing Tatum, Charlie Hunnam, Tom Hiddleston, Alexander Skarsgard, Liam Hemsworth, Joel Kinnaman i Paul Levesque byli także brani pod uwagę. Ostatecznie angaż otrzymał jednak Chris Hemsworth.
  • Matthew Vaughn był kandydatem na reżysera.
  • Diora Baird brała udział w przesłuchaniu do roli Sif.
  • W grudniu 2004 roku David S. Goyer negocjował napisanie i wyreżyserowanie filmu.
  • W okolicach września 2008-ego roku D.J. Caruso przymierzał się do objęcia stanowiska reżysera filmu, które ostatecznie objął Kenneth Branagh.
  • W 1990 Sam Raimi planował wyreżyserować Thora, tuż po filmie Człowiek ciemności, lecz zajął się kręceniem Spider-Mana i jego sequeli.
  • Jim Carrey i Josh Hartnett byli brani pod uwagę do roli Lokiego.
  • Zachary Levi był przymierzany do roli Fandrala, jednak musiał odmówić z uwagi na kolidujące zobowiązania. Propozycję przejął Stuart Townsend, ale na kilka dni przed rozpoczęciem kręcenia zdjęć zrezygnował z powodu odmiennej wizji swojej postaci. Ostatecznie angaż otrzymał Josh Dallas.
  • Tom Hiddleston początkowo kandydował do roli Thora, ale Kenneth Branagh uznał, że lepiej sprawdzi się on jako przeciwnik głównego bohatera i obsadził go w roli Lokiego.
  • Około 2000 roku film miał powstać jako produkcja telewizyjna, a w tytułowej roli wystąpić miał Tyler Mane.
  • W ramach przygotowań do roli Thora Chris Hemsworth, aby nabrać odpowiedniej budowy i masy ciała, odbył sześciomiesięczny trening na siłowni i narzucił sobie bogatą dietę złożoną z jajek, kurczaka, kanapek, warzyw, brązowego ryżu, steków i napojów proteinowych.
  • Przygotowanie makijażu grającego Laufey'a Colma Feore zajmowało wizażystom aż pięć godzin.
  • Brad Pitt był również brany pod uwagę do roli Thora.
  • Dominic Cooper miał również zagrać Fandrala, lecz zastąpił go Joshua Dallas.
  • Aby postaci Lokiego nadać oczekiwany przez reżysera Kennetha Branagha szczupły i "głodny" wygląd, Tom Hiddleston przez sześć miesięcy (przed i w trakcie zdjęć do filmu) pozostawał na ścisłej diecie.

Błędy w filmie:

  • Na jednym z monitorów organizacji S.H.I.E.L.D. popełniono błąd w wyrazie obwód (zamiast "perimeter" widniało tam słowo "perimiter").
  • Thor (Chris Hemsworth) dowiaduje się, że krater znajduje się na zachodzie, jednak po wyjściu z kawiarni kieruje się na północ.
  • Kiedy Thor i Jane jadą w stronę krateru, przy drodze widać ogrodzenie z drutu. W kolejnym (oddalonym) ujęciu ogrodzenie znika.
  • Kiedy Loki ogląda swoją lewą dłoń, krawędź jego rękawa zmienia kolor z zielonego na brązowy.
  • Kiedy Thor usiłuje wydostać młot z koszar, jest cały przemoczony i pokryty błotem. Gdy w kolejnym ujęciu jest odciągany przez strażników, ma na sobie zupełnie czystą granatową koszulkę.
  • Paralizator użyty w sposób ukazany w filmie nie byłby w stanie pozbawić człowieka przytomności.

Miejsce kręcenia:

  • Film kręcono w Los Angeles, Del Mar, Manhattan Beach (Kalifornia, USA), Nowym Jorku (Nowy Jork, USA), Galisteo oraz Santa Fe (Nowy Meksyk, USA).

Pozostałe:

  • Kręcenie głównych zdjęć do filmu rozpoczęło się 27 grudnia 2009 roku, a zakończyło 16 czerwca 2010 roku.
  • W ramach przygotowań do roli Lokiego, dla nadania postaci wrażenia lekkości podczas walki z masywnym bratem, aktor Tom Hiddleston skakał na skakance, biegał po plaży 5 mil (ok. 8 kilometrów) dziennie oraz ćwiczył brazylijską sztukę walki, capoeirę.
  • W filmie Iron Man 2 po napisach końcowych jest pokazany Phil Coulson, który melduje Nickowi Fury'emu o znalezieniu i zabezpieczeniu Mjolnira. Można powiedzieć, że jest to wstęp do Thora.

Zwiastuny i usunięte sceny

Thor - zwiastun PL02:24

Thor - zwiastun PL

Thor - Trailer 2 (OFFICIAL)02:32

Thor - Trailer 2 (OFFICIAL)

Thor (2011) "Thor in the Hospital" Deleted, Cutted & Alternative Scenes02:22

Thor (2011) "Thor in the Hospital" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor - Trailer (OFFICIAL)02:33

Thor - Trailer (OFFICIAL)

Thor (2011) Deleted Scene "Thor & Loki"02:32

Thor (2011) Deleted Scene "Thor & Loki"

Thor (2011) "Odin & Frigga" Deleted, Cutted & Alternative Scenes01:23

Thor (2011) "Odin & Frigga" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Loki Becomes King" Deleted, Cutted & Alternative Scenes03:45

Thor (2011) "Loki Becomes King" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Sif and The Warriors Three arrive to Earth" Deleted, Cutted & Alternative Scenes05:08

Thor (2011) "Sif and The Warriors Three arrive to Earth" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Thor & co. decide to visit Jotunheim" Deleted, Cutted & Alternative Scenes04:47

Thor (2011) "Thor & co. decide to visit Jotunheim" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Thor and Selvig" Deleted, Cutted & Alternative Scenes01:24

Thor (2011) "Thor and Selvig" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Save the Dog" Deleted, Cutted & Alternative Scenes00:38

Thor (2011) "Save the Dog" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) "Thor Saves Selvig" Deleted, Cutted & Alternative Scenes01:49

Thor (2011) "Thor Saves Selvig" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Thor (2011) Deleted Scene "The Reception"01:30

Thor (2011) Deleted Scene "The Reception"

Thor (2011) "Thor & Frigga" Deleted, Cutted & Alternative Scenes00:50

Thor (2011) "Thor & Frigga" Deleted, Cutted & Alternative Scenes

Inne Wiki

Losowa wiki