Fandom

Thor Wiki

Thor (mitologia)

287stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarze0 Udostępnij
Thor
Thor7.jpg
Płeć Mężczyzna
Status Długowieczny
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
  • Za pomocą Mjölnira:
  • Kontrola nad pogodą
  • Latanie
  • Wchłanianie energii
  • Teleportacja
  • Manipulacja piorunami
Broń Mjölnir
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria
 Thor (tł. grom) - postać z mitologii nordyckiej. Bóg burzy i piorunów, sił witalnych, rolnictwa, jako sprowadzający deszcz odpowiedzialny za urodzaje, patronował także ognisku domowemu i małżeństwu. Syn Odyna i Jörðd. Był bóstwem znanym z niezwykłych wyczynów, odpowiedzialnym za dobrą i złą pogodę, za złożoną przysięgę, za grzmot i piorun. Wywodził się z dynastii Asów.

W mitologii germańskiej zwany Dunnar/Donnar.

Opis

Wygląd

Przedstawiano go jako muskularnego rudobrodego mężczyznę uzbrojonego w potężny młot. W posągach Thora w czole bóstwa czasami umieszczano gwóźdź, z którego tryskały iskry, gdy uderzano weń krzemieniem na pamiątkę jednej z jego mitycznych walk. Thor nosił również żelazne rękawice i pas.

Osobowość

Thor był bogiem bardzo sprytnym, wojowniczym i zawadiackim, znanym ze swego wielkiego gniewu. Ale także dobrodusznym i szlachetnym, dbającym o rolników i prostych ludzi. Ludzie modlili się do niego o deszcz i urodzaj. Legendy o Thorze często mówią o jego niezwykłych zdolnościach pochłaniania ogromnych ilości jedzenia i picia.

Rydwan

Thor posiadał rydwan zaprzężony w dwie kozy o imionach Tanngrísnir i Tanngnjóstr. Mógł zabić je na posiłek, po czym przywrócić do życia, wykorzystując nadzwyczajne siły młota. Odgłosy burzy uważano za dudnienie kół jego rydwanu.

Historia

Mitologia

Geneza

Thor narodził się jako syn Odyna i gigantki Jörð, uosobienia Ziemi. Niewiele wiemy o jego dzieciństwie i tym, jak został bogiem piorunów, ale podobno był ukochanym i faworyzowanym synem ojca bogów. Gdy dorósł, wziął sobie za żonę niejaką Sif, o której jednak niewiele wiemy, poza tym, że była "złotowłosa". Zgodnie z niektórymi opisami, miał mieć z Sif dwójkę dzieci - córkę Thrud i syna Lóriði, od którego wywodzili się przodkowie Wikingów. Oprócz tego, miał kochankę, gigantkę Járnsax, która urodziła mu syna Magniego i prawdopodobnie Modiego. Sif przed ożenkiem z Thorem miała mieć syna Ullra, dla którego Thor był ojczymem. 

Mit o polowaniu na Węża Midgardu

Pewnego dnia Thor spotkał olbrzyma Hymira. Hymir nie poznał Thora, jednego z Asów, choć osłupiał, gdy na kolację Thor zjadł dwa woły! Kiedy Hymir zauważył, że jeśli Thor będzie pochłaniał takie ilości jedzenia, wkrótce go zabraknie, Thor zaproponował gigantowi wyprawę na ryby. Wzrost i wygląd Thora nie wywarły na Hymirze wrażenia i powątpiewał w jego rybackie umiejętności - aż do chwili, kiedy Thor wziął wiosła i dzięki swej nadludzkiej sile poprowadził łódź z przerażającą szybkością do królestwa Węża Świata.
Thor nie obawiał się Węża Świata i nie zważając na przestrogi Hymira, założył na hak łeb woła i zaczął łowić. Wąż naturalnie złapał się na przynętę. Tym razem Thor pokonał Węża, ponieważ gdy ten próbował wypluć głowę, hak wbił się w jego podniebienie. Wąż ciągnął linę tak mocno, że Thor poranił sobie dłonie o burtę łodzi. Ból wywołał w końcu jego gniew. Wytężył całą swą siłę, aż stopy jego przebiły dno łodzi i Thor stanął na dnie morza! Ciągnął dopóty, dopóki łeb Węża Świata nie znalazł się na wysokości jego głowy; spoglądali wówczas na siebie groźnie. Lecz Hymir był tak przerażony, że przeciął linę.

Mit o kamieniu w głowie Thora

Walcząc z gigantem Hrungnirem, Thor rzucił młotem w tym samym momencie, co gigant olbrzymim głazem. Młot rozłupał głaz na kawałki, a jeden z nich wbił się w czoło Thora, który poprosił o jego wyjęcie czarownicę. Czarownica podjęłą się tego zadania, ale gdy Thor opowiedział jej, jak to kiedyś spotkał jej męża i rzucił jego palec od nogi wysoko do nieba, czarownica przerwała magiczną formułkę i kamień pozostał na zawsze w czole boga.

Mit o utraceniu Mjolnira

Pewien olbrzym imieniem Thrym ukradł Mjölnir, a w zamian za niego zażądał małżeństwa z Freją. Za radą Heimdalla – boga, strażnika Asgardu, który nigdy nie śpi — Thor przebrał się za Freję, osłoniwszy się welonem, wraz z Lokim udał się do Utgardu, krainy olbrzymów. Bogowie, którzy zamierzali odebrać bezcenny młot, zostali ciepło i miło przyjęci. Olbrzymy wyprawiły wesele, podczas którego Thor zjadł osiem łososi i wołu, czym wprawił w konsternację biesiadników. Loki wytłumaczył to sprytnie mówiąc, iż "panna młoda" z tęsknoty za Thrymem nie jadła aż przez tydzień. Podobnież kiedy olbrzym ujrzał błyszczące oczy Thora, kiedy usiłował pocałować "oblubienicę", Loki powiedział, iż "Freja" nie mogła spać, gdyż oczekiwała na spotkanie z ukochanym. Po pewnym czasie, zgodnie z tradycją, złożono na łonie "panny młodej" Mjöllnira, by przypieczętować akt małżeństwa. Wtedy to Thor pochwycił swoją broń i zabił Thryma oraz weselników.

Ragnarök

Podczas Ragnaröku Thor zabija węża Jormunganda, ale sam ginie od jego jadu.

Ciekawostki

  • Od jego imienia pochodzi nazwa czwartku w języku norweskim, duńskim, szwedzkim (torsdag), farerskim (hósdagur/tórsdagur) fińskim (torstai), holenderskim (donderdag), niemieckim (Donnerstag) i staroangielskim (Þunresdæg) oraz współczesnym angielskim (thursday) = 'dzień Thora'.
  • Aż do czasów chrześcijańskich wielu wikingów indetyfikowało się z Thorem. Świadczą o tym słowa pewnej islandzkiej kobiety, która powiedziała jednemu z misjonarzy, że Thor, syn Odyna, wyzwał Jezusa, syna chrześcijańskiego Boga, na pojedynek, ale Chrystus się nie pokazał.
  • Kiedy Thor stanął do zawodów z gigantami, uderzenia młota nie raniły ich, nie był w stanie wypić zawartości rogu i nie starczyło mu sił, by podnieść zwykłego kota. W ostatniej próbie nie potrafił pokonać w zapasach starej kobiety. Później okazało się, że nie miał szans wygrać: uderzenia jego młota wyrąbały kratery w stokach gór, wypił niemal całe morze, a "kot" w rzeczywistości był głową Midgardsomra, gigantycznego węża oplatającego ziemię. Przeciwnikiem w zapasach zaś była Starość, która z czasem powala wszystkich, nawet bogów.
  • Drzewem poświęconym Thorowi był dąb.

Inne Wiki

Losowa wiki