Fandom

Thor Wiki

Tyr (mitologia)

286stron na
tej wiki
Dodaj nową stronę
Komentarz1 Udostępnij
Tyr
Tyr.JPG
Pseudonimy Tiu, Tiw, Ziu, Tîwaz
Płeć Mężczyzna
Status Długowieczny
Rodzina
Pochodzenie Asgard
Miejsce urodzenia Asgard
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Nadludzki refleks
Wystąpienie Mitologia nordycka
Galeria Galeria

Tyr - Az, syn Odyna i Frigg. Bóg sztuki wojennej.

Opis

Kult

Podobnie jak Odynowi, składano mu w ofierze powieszonych ludzi. Imię jego było wzywane przed walką, a odpowiadające mu runy ryto na głowniach mieczy. We wczesnych wierzeniach nordyckich Tyr zajmował najbardziej poczytne miejsce w panteonie, lecz jego znaczenie malało wraz z kultem Odyna. W kulturze anglosaskiej nazywany był Tiw i od jego imienia wywodzi się nazwa wtorku (ang.Tuesday). Przez Germanów czczony był jako Tuiston. Wielu badaczy utożsamia go także z anglosaskim Saxnotem.

Historia

Mitologia

Był poważany wśród bogów ze względu na swoją waleczność, w której nie dorównywał mu nawet sam gromowładny Thor. Został wyznaczony do opieki nad Fenrirem i miał swój udział w Ragnaroku.

Mit o zniewoleniu Fenrira

Azowie zatrzymali Fenrira, dziecko Lokiego, w Asgardzie, aby mieć na niego oko, ale tylko Tyr miał dość odwagi, aby się niem zajmować. Kiedy zobaczyli, jak olbrzymi będzie Fenrir, bogowie postanowili powstrzymać go. Przynieśli ogromne, żelazne kajdany i zaproponowali wilkowi, aby w ramach zabawy wypróbował na nich swą siłę. Fenrir nie wiedział, co to są kajdany, więc zgodził się. Kiedy założono łańcuch, wilk uwolnił się jednym szarpnięciem.

Bogowie szybko wykuli kolejne dyby, dwukrotnie mocniejsze i nakłonili Fenrira do kolejnej próby, mówiąc, że zyska sławę, jeśli uwolni się i tym razem. Wilk pragnął chwały, więc pozwolił się skuć. Mimo iż musiał się trochę bardziej wysilić, ponownie szybko się uwolnił.

Azowie zaczęli się martwić, że nigdy nie powstrzymają Fenrira. Zamówili więc u krasnoludków kajdany zwane Gleipnir. Były one jedwabiste niczym wstążka, ale wykonano je z sześciu magicznych składników: odgłosu stąpania kota, brody kobiety, oddechu ryby, korzeni góry, ścięgien niedźwiedzia i śliny ptaka. Azowie zabrali Gleipnir do Fenrira, który obejrzał je starannie.

- Nie sądzę, abym zyskał wiele, uwalniając się z tej cienkiej wstążki - powiedział wilk - ale jeśli została wykonana z pomocą magii, wtedy, bez względu na grubość, nie założycie jej na mnie.

Azowie odparli, że na pewno zerwie tak delikatne więzy, skoro połamał ogromne, żelazne kajdany - "ale jeśli sobie nie poradzisz, uwolnimy cię, gdyż nie jesteś dla nas żadnym zagrożeniem."

Fenrir odrzekł: - Jeśli sam się nie uwolnię, będę długo czekał, aż wy to zrobicie, więc nie podoba mi się taka zabawa. Ale nie chcę, żebyście uważali mnie za tchórza. Dlatego zrobię to o co prosicie, jeśli jeden z was włoży rękę w moją paszczę w dowód dobrej woli.

Gleipnir by paperlait.jpg

Fenrir odgryzający rękę Tyra

Azowie spojrzeli po sobie i nie wiedzieli, co zrobić, dopóki Tyr nie zgłosił się na ochotnika. wtedy Fenrir pozwolił się spętać, ale im mocniej wierzgał, tym kajdany bardziej się zaciskały i nie potrafił się uwolnić. Azowie śmiali się potem, z wyjątkiem Tyra, który stracił rękę.

Ragnarök

Przeznaczeniem boga wojny było pokonać wielkiego psa Garma, który strzegł wrót Hel. W ostatecznym starciu Garm rzuci się mu do gardła i obaj przeciwnicy polegną w pojedynku.

Inne Wiki

Losowa wiki