FANDOM

Vanowie
418px-Asen gegen die Wanen by Karl Ehrenberg.jpg
Pseudonimy Wanowie
Status Długowieczni
Pochodzenie Vanaheim
Zdolności
  • Nadludzka siła
  • Nadludzka wytrzymałość
  • Nadludzka szybkość
  • Szybka regeneracja
  • Super refleks
Wystąpienie
Galeria Galeria
Vanowie (Wanowie, Wanirowie, Vanirowie) - w mitologi nordyckiej dynastia bóstw płodności, sprzymierzonych z Azami. W filmach termin ten odnosi się do mieszkańców krainy Vanaheim.

Historia

Mitologia

W gronie Vanów znajdowały się tylko trzy bóstwa. Do Njorda, boga morza, modlono się o bogactwo, dobre połowy i pomyślne podróże morskie. Mieszkał on w Noatun i był ojcem bliźniąt Frejra i Frei.

Naczelne bóstwo płodności Frejr był promiennym i szczodrym bogiem blasku słonecznego i wzrostu. Panował nad zbiorami, kontrolując słońce i deszcz. Frejra wzywano także przy okazji ślubów, gdyż odpowiadał również za rozmnażanie się ludzi. Modlono się do niego o pomyślność i pokój. Do jego świątyń nie wolno było wnieść broni i przelewać tam krwi.

Freja, główna bogini z rodu Vanirów, była kimś więcej niż tylko boginią płodności: boginią miłości, specjalistką od magii i opiekunką poległych. Niektórzy włączają do tego grona również Skadi poprzez jej małżeństwo z Njordem, lecz jest to błędne stwierdzenie.

Thor: Mroczny świat

Vanowie zamieszkiwali piękne królestwo Vanaheim. Podczas wojny ich kraina została zaatakowana przez Marudersów, a jej ludność nie potrafiła obronić się przed najeźdźcami. Z pomocą przybyli Einherjar na czele z Thorem, Sif i Trzema Wojami. Po zakończeniu ostatniej bitwy zabrano jeńców do Asgardu, natomiast Hogun pozostał w swoich rodzinnych stronach.

Mieszkańcy królestwa nie słynęli z umiejętności bojowych i waleczności. Nie potrafili się sami obronić, a z opresji musieli ich wybawiać Asgardczycy. Poprzez ich zachowanie można przypuszczać, że wszystkie dobre krainy objęte są protekcją Asgardu i nie muszą same dbać o wojsko.

Inne Wiki

Losowa wiki