FANDOM

Yggdrasil
18405 1637051983221144 7575818222138874740 n.jpg
Galeria Galeria
 Jesion Yggdrasill, Drzewo Świata, stanowił oś kosmiczną. Było "Drzewem Strasznego", czyli Odyna. O jego pochodzeniu nie wiadomo nic. Nazwa Yggdrasil dosłownie oznacza koń Yggra, czyli koń Odyna, którego jednym z imion jest Yggr (Straszliwy).

Opis

Mieszkańcy

Zamieszkiwały go wyjątkowe stworzenia: wysoko zasiadał wszystkowiedzący orzeł, z jastrzębiem Vedrfolnirem na czole. W Niflheim leżał Nidhogg, ohydny wąż (smok), który obgryzał korzenie drzewa. Ratatosk, wiewiórka biegała z góry na dół, przekazując obelgi między Nidhoggiem a orłem. W gałęziach mieszkały także cztery jelenie: Dain, Dvalin, Duneyr i Durathror.

Znaczenie

Drzewo było źródłem życia i schronieniem dla zwierząt, które mieszkały na nim i pod nim, ale z powodu tych samych stworzeń, które żywiło, cierpiało katusze. Nidhogg i towarzyszące mu węże objadały jego korzenie, z kolei jelenie zjadały liście i pędy. Wiewiórka obgryzała je, boki zaś nieustannie gniły. W ten sposób główny żywiciel całego świata musiał także znosić próby i udręki.

Aby im przeciwdziałać, Norny, które mieszkały przy źródle Urd, mieszały wodę z błotem i każdego dnia oblewały gałęzie. Mieszanina miała taką moc, że wszystko, co musnęła, stawało się białe. Chroniła ona drzewo przed zbutwieniem.

Historia

Mitologia

Główny pień Drzewa Świata przechodził przez wszystkie trzy piętra wszechświata, a jego gałęzie obejmowały całą ziemię, podczas gdy korzenie drążyły trzy poziomy wszechświata. Studnia Urd (tł. los), gdzie bogowie codziennie zbierali się na naradę, leżała pod korzeniami, które sięgały Asgardu. Pod innymi korzeniami, które wnikały do Jotunheim, znajdowała się studnia Mimir, gdzie Odyn oddał jedno oko w zamian za napój mądrości. Pod korzeniami, które ciągnęły się do Niflheim, leżało źródło Hvergelmir, początek 11 pierwotnych rzek.

Filmy

Pierwszą wzmiankę o Drzewie Świata słyszymy z ust Thora w filmie Thor: Mroczny Świat. Mówi on wtedy Jane, że Yggdrasill stanowi oś kosmiczną, wokół której krąży wszystkie Dziewięć Światów. Co 5 tysięcy lat stają one w linii i następuje koniunkcja.
JHS1000-1-.jpg

Yggdrasil w filmie Thor: Mroczny świat

Jeszcze wcześniej, w filmie Thor, kiedy Loki zamraża Bifrost, by zniszczyć Jotunheim, można dostrzec, że energia wydobywająca się z mostu pod wpływem lodu ze Szkatuły wiecznej zimy przybrała formę drzewa. Być może ma to związek z jego mocą.

Kiedy Thor przebywał na Ziemi odbył rozmowę z Jane próbując przekonać ją, że to, co mówi o swoim pochodzeniu jest prawdą. W jej notesie astrofizycznym wokół planet narysował kształt drzewa oraz wymienił część z Dziewięciu Krain. Poinformował też, że ludzie także mogą je oglądać przez teleskopy, mało tego mogą zauważyć korzenie Drzewa Świata.

Inne Wiki

Losowa wiki